woensdag 25 september 2013

Sitio

Sitio
Aan de noordzijde van het strand van Nazaré ligt op de hoogste klif van Portugal het klein dorp Sitio. Het zou door de Phoeniciërs gesticht zijn. De reden dat het op die hoge klif ligt is omdat dit gemakkelijker te verdedigen is. Nogal wat raar volk viel hier regelmatig binnen om de boel te komen plunderen, nu komt er ook nog raar volk over de vloer wel met betere bedoelingen :-)
Hierboven vind je terug kranige oude dames met kraampjes allerlei in hun mooie kledij. Het is pas laat 19 eeuw dat het vissersdorp zich naar beneden uitbreidde. De vissersboten lagen op het strand en werden door ossenspannen naar zee gesleept.
Aan de andere kant van de klif vormen zich opmerkelijk hoge golven.
Nazaré gezien vanaf Sitio
In november 2011 vestigde een Hawaiiaans surfer, Garreth Mac Namara, hier een record door van de hoogste brekende golf te surfen. De golf was niet minder dan 23.8m? ! en op 28 januari 2013 heeft hij dit nog verbeterd alleen wacht hij nog op een officiële bevestiging van de hoogte die meer dan 30m zou geweest zijn. Pffff ik doe niet mee.
Lange tijd stond ik hier met iemand uit Hotton (Wallonië) te praten die hier al meer dan 30 jaar komt. Het zijn vooral de sympathieke mensen die hem ieder jaar naar hier lokken, ook wel het goede weer natuurlijk. Hij zag het kleine vissersdorp evolueren naar een toeristische trekpleister maar de sfeer vind hij nog altijd top. Wij hebben ook een groot verschil met Spanje vastgesteld, namelijk in Spanje doen ze geen enkele moeite om een andere taal te spreken, Spaans is dan ook een wereldtaal door 100 miljoenen mensen gesproken. Hier, in Portugal, kan je overal terecht met engels en ook zelf wat frans.
van deze kranige dame kocht ik al 2 maal lekkere gedroogde vis
Deze kleine gemeenschap die hier hoofdzakelijk leeft van visvangst en toerisme moet zich natuurlijk aanpassen. Ten andere zitten zij met hetzelfde probleem als wij Vlamingen opgescheept namelijk wij hebben een klein taalgebied en spreken een taal die door niemand anders te begrijpen is.
Op mijn navraag blijken de winters hier ook winter te zijn met frisse temperaturen veel wind en dito regen. Hier had ik rustig nog wat langer willen blijven want in de regio zijn er nog veel dorpen de moeite van een bezoek meer dan waard. Maar de herfst zit mij blijkbaar op de hielen. Vandaag is het een regenachtige dag, de eerste sinds meer dan een maand. Voor ik naar de Algarve verhuis wil ik zeker nog Lissabon bezoeken. Daar zullen ze nog wel een weekje zon hebben voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten