maandag 23 september 2013

Nazaré


verkoopstertje in traditionele kledij
Ondertussen heb ik mijn draai een beetje gevonden in Nazaré en zal hier dan ook een weekje blijven. Mijn doel dat ik begin dit jaar had gesteld om naar zuid Portugal te varen, om daar te 'overwinteren' is bijna gehaald. Nog slechts een 100 mijl en dan ben ik aan het begin van de Algarve. Dus ik ga wat gas terug nemen en wat langer blijven waar het mooi is, en hier in Nazaré is het mooi. Het is/was een klein vissersdorp dat zachtjes aan door het milde klimaat in een toeristische badplaats veranderd. De vastgoed prijzen zijn dan ook niet goedkoop te noemen, zeg maar prijzen van bij ons, heel in tegenstelling met wat ik zag in het noorden van Spanje.
Er lopen hier nog veel dames rond in traditionele kledij, en de dame hierboven ging gewillig op de foto toen ik dat vroeg. Ze ging zelfs even poseren en was heel blij over het resultaat toen ik haar deze foto op mijn tablet liet zien. Veel van hen verkopen nog allerlei spul: gedroogde vis, zelf gemaakte mobieltjes van schelpen .... (voor de jongeren deze  mobieltjes zijn geen iphones of zo). Ze staan een ganse dag in de blakende zon voor een paar €, mijn respect hebben ze, en hun gedroogde vis is heel lekker voor de apero. Spijtig genoeg ben ik een maar technieker en heb niet voldoende de verkoopkunsten onder de knie, anders zou ik misschien ook nog zo een kraampje opzetten ???? Maar ik zou dan weer niet staan in deze traditionele kledij denk ik :-)
het oude visserdorp met zijn prachtige bestrating
De oude kern van het dorp, met zijn heel smalle straatjes is heel goed bewaard gebleven. Het is duidelijk dat het dorp leeft, de huizen zijn goed onderhouden. De huisjes zijn natuurlijk eerder sober tov van de oude huizen in Porto. Minder versierd met azulejo's, de versieringen worden door verf aangebracht maar minder mooi is het zeker niet. De kerkjes zijn dan wel weer van deze kleurige mozaïeken voorzien, maar ja de kerk heeft nooit geldproblemen gehad. Ze gingen het halen waar het niet zat, bij de arme werkende bevolking dus.
Gisteren raakte ik aan de praat met een Nederlands stel dat hier net naast de haven met een kleine mobielhome staat. Ze staan daar gratis en worden niet door de politie gestoord. In Spanje zagen we heel weinig mobielhomes, Spanje heeft een zeer slechte reputatie op gebied van inbraak. Deze Nederlanders komen hier al 40 jaar naar toe. Ze hebben de oude vismethodes nog gezien met grote netten die door mensen en later door tractoren op het strand werden getrokken. Ik werd prompt op 2 heinekens getrakteerd die wat later goed waren om een uurtje of 2 op te siësten :-) Stiekem hoop ik een beetje om een mobielhome te vinden met een Belgische nummerplaat waar ik misschien een gratis Belgisch biertje kan versieren, je weet maar nooit???
Maar Belgische vlaggen zie je dan weer regelmatig op de achtersteven, ook in Spanje en Frankrijk zagen we frequent de Belgische driekleur fier wapperen. Echter de thuishavens zijn dan niet Gent, Antwerpen of Oostende ... maar Cammaret - La Coruna - Porto - Nazaré. Ik informeerde mij hierover en het blijkt zoals ik al dacht, een Belgische vlaggenbrief aanvragen blijkt een peulenschil te zijn en nog goedkoop ook! Heeft nogal wat voeten in de aarde om een Portugese vlaggenbrief te verkrijgen, een Zwitser heeft 2 jaar geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen maar nee net niet. Deze man koos dan maar de gemakkelijke en goedkope weg, de Belgische dus. Waar een klein land toch nog goed in blijkt te zijn, België zend zijn vlaggen uit ! :-) Binnen een paar jaar "België rule the waves" het wordt een bittere pil voor de Engelsen. :-)
Ook op een windloze dag als vandaag blijft er een sterke oceaandeinig tegen de kusten beuken, getuige hiervan is dat het noordelijk havenhoofd er de moed bij liet zakken en zijn vuurtorentje ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten