zondag 22 september 2013

Een nachtje door naar Nazaré

zygrib, geeft de accuraatste weerinfo die er te vinden is
Na Michèle uitgewuifd te hebben ga ik maar eens terug aan de planning om te kijken hoe ik de volgende etappes ga invullen. De volgende 2 havens zijn niet zo interessant, Aveiro is moeilijk aanloopbaar en Figueira Da Foz is dan weer een toeristische trekpleister, die vanaf hier wel meer zullen voorkomen :-(
Het weerbericht, daarvoor gebruik ik zygrib dat van de Noaa satellietgegevens gebruik maakt, geeft aan dat er nog slechts 1 dag is met wat wind uit de goeie richting. Daarna is het voorlopig even uit met de gunstige winden en die draait de volgende week zelfs een aantal dagen uit de andere richting - zuid dus.
hieronder zitten visnetten of kreeftenpotten
De afstand naar Nazaré is 90 mijl en dat is niet haalbaar in 1 dagtocht, een nachtje op zee trekt me altijd aan. Het enige waar ik wat schrik van heb is dat de wind tijdens de nacht teveel inzakt zodat het op de motor verder moet. Nu is dat geen probleem alleen staan de kustwateren vol met allerlei vistuig. Die netten en kreeftenpotten worden door de vissers gemarkeerd door allerlei boeitjes met soms een wimpel op, soms ook niet en dat maakt het lastig om deze op tijd te zien, zeker met deze oceaan deining. Het gevaar is dat je het verbindingstouw in je schroef krijgt, en dat is niet iets om naar uit te kijken. Dan krijg je wat onderwaterwerk voorgeschoteld waar ik niet naar uitkijk, zeker niet 's nachts. Zo een touw in een draaiende schroef krijgen kan ook ernstige schade toebrengen aan schroefas, keerkoppeling of motor. Je kan je indenken dat wanneer een motor die lustig op 2000 tr/min draait en flink vermogen levert op korte tijd geblokkeerd wordt! Verbogen schroefassen komen niet zelden voor, heb ooit verslag gelezen van iemand die een dik touw in zijn schroef kreeg waardoor de motor van zijn fundering geslagen werd. Maar ja in alles schuilen er gevaren en die moet je maar aanvaarden en er mee omgaan.
volle maan, meer heb ik niet nodig
We vertrokken met een mooi windje dat ons een stuk de nacht in bracht en 60 mijl verder. Dan zakte de wind gaande weg in, zoals voorspeld. Ik was slechts op een paar mijl van Figueira Da Foz maar daar had ik geen zin in en het was een mooie heldere nacht. Boven mij hing een prachtige reflector - het was volle maan - wat mij voldoende zicht bood. Dus echt donker was het toch niet. 30 mijl te doen op motor = ongeveer 6 uur varen wat mij in het vroege ochtendlicht voor Nazarè moest brengen, perfect dus. Eerst liep ik wat verder de oceaan op, hoe ondieper hoe meer vistuig - die mensen moeten ook hun kost verdienen hé en liet de motor op 1500 tr/min lopen, met weinig vermogen dus maar liep ik toch rond de 5kn, mooi zo. Het vraagt wel geconcentreerd sturen en als ik wat eten ging maken of een plaspauze inlaste plaatste ik de motor op neutraal. Om 6u45, plaatselijk tijd kwam de zon al wat extra hulp bieden met een mooi rood achtendgloren. En zo bereikten we in de vroege ochtend Nazaré, ik het vind altijd geweldig om een nog slapende wereld in te varen. Snel vond ik een mooie plaats waar ik de lady gemakkelijk kon afmeren. En als de motor gestopt is en de boot wat opgeruimd dan is het tijd om nog wat na te genieten met een lekker whiskytje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten