vrijdag 16 augustus 2013

La Coruna

op zee ben je nooit alleen, altijd vriendjes die komen spelen
Een paar dagen heb ik op anker doorgebracht in de Ria de Viveiro, heel rustig. Met de dinghy wat boodschappen doen, wat kuisen en opruimen en verder lezen en genieten van de rust. Heel raar weer daar in die diepe baai, blijkbaar houden de bergen die de kust flankeren de wolken tegen. Het duurt altijd tot de middag eer de bewolking opgetrokken is, want 2 mijl noordelijker op open zee, zag ik blauwe lucht?? Maar de temperatuur is hoog genoeg, dus geen klagen.
Dit fenomeen kon ik nog beter zien toen ik gisteren doorvoer richting La Coruna, om 7 uur na een stevig ontbijt (havermoutpap met banaan) waren wij al op pad. Op zee was het helder en de toppen verscholen zich beschaamd onder een dik wit deken dat bij momenten over de bergen naar zee toe krulde. Een paar mijl verder, waar de bergen wat minder hoog waren, was dit verschijnsel niet te bespeuren??? Wat zit de natuur complex in mekaar, gelukkig ben ik niet zo :-)
2 dagen voor de afvaart had er een stevige bries gestaan, bij het vertrek bijna geen wind maar wel een stevige deining. Maar na een uurtje kwam de wind erdoor en ontrolde ik het voorzeil en dat gaf ons al voldoende snelheid om de stalen fok (motor) zijn welverdiende rust te geven. Een uurtje later was de wind blijkbaar ontwaakt want de anemometer duidde 20kn aan (dikke 5bf). Alleen op het voorzeil ging de lady er met 6kn vandoor, geen reden om het grootzeil te zetten dus. In het begin was de deining dermate dat ik geen koffie kon zetten, zal terug moeten heet water in een thermos doen voor afvaart.
We waren nog niet goed vertrokken of er kwam een groepje dolfijnen rond de boot spelen en bleven zich minuten lang vermaken rond de boot, en mij ook natuurlijk. Wat zijn ze mooi en speels en wat ijdel ook denk ik, je ziet ze kijken als ze net naast de boot uit het water springen en denken "zie mij eens, kijk eens hoe hoog". Ik durfde niet op de boeg gaan zitten de deining was nog wat hoog en ik had geen zin om ook met een mooie buiteling uit te pakken.
deze nacht kreeg ik een nieuwe buur, niks gehoord ???
Op het laatste stuk voor La Coruna wakkerde de wind nog wat verder aan tot 27kn, en de lady zette er nog meer de sokken in, 7kn en meer. Ik las dit al meer op andere zeilsite's dat er voor La Coruna wat meer wind komt ?? Zal ook wel zijn reden vinden in de geologische vorm rond de grote baai denk ik. Eerst dacht ik nog een nachtje op anker te gaan maar de wind blies recht de baai in, dus koos ik maar voor een rustige nacht in de marina. Net voor slapen gaan, wat redelijk vroeg was, toch nog even de stad verkent. We blijven een weekje hier want Michèle was hier al vroeger een dagje maar ze wil beter deze mooi oude stad leren kennen.
Het is inderdaad een haven van vertrekkers, veel verschillende nationaliteitsvlaggen sieren de spiegels van de boten. Het viel mij op dat er nogal wat Noorse zeilers lagen?? De volgende steiger zag ik een zeilboot getooid met een grote Vlaamse Leeuw. Deze morgen was de Klauwaert al vertrokken voor ik he(n)m met een bezoekje kon vereren, ik had hem zeker een  'goede dag' gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten