zondag 4 augustus 2013

Bilbao bij de koppige Basken

een overzweef of is het een zwerverzet?
Bilbao heeft zeker en vast zijn eigen karakter net als die als "koppige" omschreven Basken. Indertijd heeft Franco het met deze regio niet gemakkelijk gehad, maar zijn repressie nadien was meedogenloos. Geen wonder dat de Basken zelfstandig willen zijn en hun eigen boontjes willen doppen wat ze met bravoure doen, maar ja ergens aan de kille Noordzee ken ik nog zo een koppig volkje (ken persoonlijk ook nog zo een aantal koppigaards) :-)
Heel hulpvaardig zijn ze hier en proberen je te helpen, desnoods met gebaren. Bilbao zelf kan ik met geen enkele stad vergelijken, speciaal van architectuur en urbanisatie. Natuurlijk kent iedereen het Guggenheim museum maar er is zoveel meer te ontdekken in deze bruisende stad. Het gaat goed met de stad blijkbaar want er is geen verval, alle gebouwen netjes onderhouden geen leegstand en weinig borden die wijzen op verkoop.
Ik liep ook een deel langs de rivier waar een vrij groot havengebied gevestigd is en ook hier wordt er volop gewerkt. Baskenland is 1 van de weinige regio's die het goed doen en geen rode cijfers neerschrijven. Leuke en mooie stad.

Een collega reageerde onlangs op de blog door te stellen dat het soms wel hard is zo altijd maar bezig te zijn aan boord. Maar goed ik heb nog maar net mijn loopbaan beëindigd en ben dus nog voldoende gehard om dit aan te kunnen. Tenslotte vind ik nog een deel van mijn vroegere specialiteit terug in het maken namelijk van elektriciteit. Alleen doe ik het nu tezamen met mijn 2 jaar geïnstalleerde zonnepanelen die het prachtig doen. Ik lag 3 dagen voor anker in de baai van Bilbao en de panelen voorzagen mij van voldoende energie, en de batterijen ook :-) Alle gekheid op een stokje maar deze zonnepanelen zijn een grote plus, sinds ons vertrek hebben we slechts 2 maal een kabel aangesloten toen was het echt nog slecht weer. Het voorziet ons van alle energie nodig voor frigo/diepvries - pc's - verlichting -  zelfs voor warm water. Op anker hoor je regelmatig motoren draaien voor elektriciteit, wij hebben dit voorlopig nog niet moeten doen. Tenslotte een ijsblokje in de pastis is toch een minimum vereiste toch ?? :-)
motorbootje uit COOK ISLANDS ver gevaren blijkbaar, of .. ??? 
Overal waar we komen loopt het vol van de toeristen en dan is het sneu dat er voor ons niet echt een vakantie inzit. Gelukkig hebben wij het bootje om op een basische manier rond te trekken en hoeven niet de luxe van georganiseerde reizen in de veel sterren paleizen en de enige formules die daar gelden zijn de All In formules. Maar wij zijn gelukkig met de schnabbeltjes die we oppikken aan de rand van het luxe toerisme. Een weekje verlof in november om een duikbrevet te gaan halen voor Michèle in Egypte zal er nog wel afkunnen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten