vrijdag 2 augustus 2013

Over Biskaje naar Bilbao

dolfijntjes op 10 mijl van Bilbao
Er gaat een TGV van La Rochelle naar Brussel en daarvan maakt Michèle gebruik voor een bezoek aan België, kijken of alles in orde is met het huis en wat medische controles. Dat gaf mij de kans om Biskaje in mijn eentje over te steken naar Bilbao waar we de verkenning van Baskenland willen laten beginnen. Na Michèle naar de trein gedaan te hebben bereidde ik me voor, qua eten, om te vertrekken mocht er een leuk windje zitten. Momenteel is er weinig wind, we moeten veel meer motoren dan vorig jaar waar er opvallend veel wind zat. Maar je moet het weer nemen zoals het is, en de weersvoorspellingen voor 31 juli leken niet zo slecht. Dus de dag na Michèle haar vertrek was ik ook ribbedebie, om 6 uur stevig ontbijten om 7uur touwtjes los op zoek naar een stukje oceaan. Na het ronden van Ile D'Oleron kwam de voorspelde 4bf opzetten en brachten me op 19uur 110 mijl ver. De laatste 80 mijl moest ik nogal wat op de motor afleggen maar het was een mooie nacht en het kwik zakte nooit onder de 22 °C. 's Nacht zeilen in een T-shirt had ik nog gedaan het is veel aangenamer dan in een zeilpak te moeten kruipen, leuk. Onderweg maakte ik me een lekkere vegetarische rijstschotel klaar, goede voeding is belangrijk en met maar 1 pastisje als apero, maakt me te slaperig. Onderweg ving ik slecht 1 geep, een grote weliswaar, die deze avond tezamen met sla&tomaat en gebakken aardappeltjes het bord mag versieren.
op anker in de baai
Gans de tijd speurde ik naar dolfijnen, niks nada, en op 10 mijl voor de kust van Spanje kreeg ik een warm onthaal van 3 groepen dolfijnen die rond de boot kwamen spelen. Lang bleven ze niet want de motor draaide op die moment, maar dat ze komen kijken en gedag zeggen is duidelijk. Was wel een beetje moe want deze nacht sliep ik 12 uur zonder wakker worden, zalig rustig hier in Ola land :-)

Een dag of 2 blijf ik op anker in de baai van Bilbao en zondag leg ik even aan in de jachthaven omdat ik bezoek krijg.  

2 opmerkingen:

  1. Het leven is een constante, eten en drinken,12uur aan een stuk slapen, af en toe wat wind stelen en onze zeeën plunderen.
    Ik wist dat je het hier al niet makkelijk had, maar dit is echt leven als een beest (hond). Mijn innige deelneming bij deze zware beproeving.
    Eric.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. echt Eric niet te onderschatten, ik geef je een goede raad - laat dat pensioen zo. Je gaat er veel meer aan hebben om met je collega's en vooral verantwoordelijken verder te doen met je goede werk van nu. Je bent een inspiratie (om niet te spreken over stichtend voorbeeld) voor de jongeren, niet opgeven. Trap ook niet in deze val, het zwarte gat ligt op loer ....... :-)

    BeantwoordenVerwijderen