donderdag 24 oktober 2013

Lagos, klustijd

Er is een depressie op de Oceaan die zachtjes aan naar boven trekt. Deze schuift hier regelmatig wat wolken voor de zon en brengt ook regelmatig een buitje regen. Maar doordat het een zw wind is blijft het s' nachts ook warm. Heb liever de Portugese noord dan schijnt de zon overdag en is het 's nachts wat frisser wat beter is om te slapen.
Maar dit weer is dan weer ideaal om wat aan de boot te werken, want tot zolang het zonnetje schijnt heb ik meer zin om er op uit te trekken. Toen de boot in het voorjaar boven gestaan had was de romp wel in de polish gezet maar niet het bovendek. Hoogtijd om dat eens deftig onderhanden te pakken dus. En wanneer je met de juiste producten aan de slag gaat dan zie je pas hoeveel zwarte neerslag zich op het polyester vastgezet had. Gelukkig heb ik nog genoeg oude t-shirts om deze als poetsdoek te gebruiken. Het is wel zo dat er in de buurt van Antwerpen waar de boot tot nu toe lag nogal wat luchtbezoedeling is, de kilometers petrochemie en de nabijheid van de Kennedytunnel brengen massa's roet in de lucht die er door de regen weer uitgewassen wordt en op dek neergezet. Je mocht de boot nog zo goed kuisen maar als het deftig regende stond de romp weer vol met zwarte strepen, een eindeloos gevecht. De romp die ik in het voorjaar proper gemaakt heb blinkt nu nog altijd zoals na de poetsbeurt. Maar goed eens dit zwart van dek verwijderd is blinkt 't bootje weer als nieuw (of toch bijna :-) ) De havengebieden zoals Antwerpen zijn goed om te werken maar minder goed om in te leven. Ik heb ondertussen mijn longen toch al wat kunnen spoelen met gezonde zee & oceaanlucht.
In Lagos blijf ik nog wel een weekje, heel leuke sfeer. Een paar dagen geleden kwam hier een splinternieuwe Belgische boot aan waarvan de bemanning vandaag terug keert naar België. Gisteren brachten ze mij een ganse zak eten dat ze anders in de vuilbak gingen smijten, mooi meegenomen!
Een mens zou twijfelen om hier de winter te blijven liggen, want dit is de beste haven van de Algarve naar men zegt. Maar ik denk dat ik toch nog wel wat wil zeilen, we zien wel .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten