zaterdag 19 oktober 2013

Lagos marina

aanloop Lagos marina
Lagos gaat ook weeral ver terug in de oudheid, het was een Romeinse nederzetting. Maar Lagos is pas echt uitgegroeid onder Hendrik de Zeevaarder die van deze haven zijn expedities liet vertrekken. Maar de geschiedenis van Lagos heeft ook heel zwarte bladzijden, hier vind je de eerste slavenmarkt onder de bogen van het oude Douanegebouw. Nogal wat commerçanten vestigden zich hier om de nieuw verworven rijkdommen (meestal gewoon gestolen)  uit de kolonies te verhandelen, waaronder slaven dus. Je vind hier dus wel wat belangrijke oude gebouwen en bijhorende forten om de rijkdommen te verdedigen tegen nogal wat belagers die hiervan ook wel graantje wilden meepikken - met nadruk op piekken dus :-)
strandje naast haveningang
de lady onder zeil voor Cascais
Het zorgt nu wel voor een mooie gezellige kustplaats waar een marina met alles erop en eraan uitgebouwd is. De marina voorziet in alles en houdt zich niet alleen bezig met bootjes, het heeft zijn eigen marina appartementen - marina hotel - marina winkeltjes - marina restaurants - marina verkoopstandjes ..... Alles voor een waardig ouder worden is aanwezig dus :-) . Onder het bootjesvolk vind je allerlei nationaliteiten maar voor de appartementen zie je vooral Engelse nummerplaten. Dat zie je ook in het aanbod in de Pingo Doce supermarkt net achter de haven. Het assortiment is veel meer naar ons noorderlingen gericht, goed voor mij ook want nu kan ik mijn voedingsassortiment ook terug bijvullen.
Gisteren kreeg ik van mijn Duitse buren een foto die zij namen van de lady onder zeil tussen Peniche en Cascais. In Peniche lagen we achter elkaar aan de zelfde steiger en dronken een biertje terwijl we gezellig kletsen over bootjes en de bezigheden daarrond. In Cascais gingen zij de haven in, ik ging een dag of 10 op anker in de baai. 2 weken nadien liggen we hier terug naast elkaar, wat een kleine wereld. Zij hebben een overwinterplaats voor 6 maand geregeld hier in Lagos, ik ga daar nog even mee wachten 6 maand op dezelfde plaats is misschien toch iets te lang. Het zal natuurlijk ook van het weer afhangen maar ik denk deze winter de Algarve wat meer te verkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten