donderdag 10 oktober 2013

Belém

geliefde sporten: vissen en snelwandelen
Het treintje bracht mij voor 4,6€ naar Belém, niet rechtstreeks weliswaar de trein stopte pas een halte verder, Alcantara. Dat gaf mij de gelegenheid om een wandeling te maken langs de Taag tot Belém. Alcantara heeft ook een jachthaven waar je dicht bij het center van Lissabon ligt maar boven deze jachthaven loopt een hoge brug die een hels kabaal maakt door het drukke verkeer. Niet echt een plaats die een goede nachtrust verzekerd denk ik.
Je ziet de monumenten van Belém al in de verte staan. Zeker het monument van Hendrik De Zeevaarder met zijn ontdekkingsreizigers spreekt mij zeer aan. In 2005 had ik Belém en Lissabon al eens bezocht tijdens een citytrip.
Hendrik De Zeevaarder met zijn ontdekkingsreizigers
Dan had ik nog verlangend over de Taag uitstaan kijken en stilletjes gehoopt dat ik hier ooit met m'n bootje zou aankomen, wat gelukt is.
Hendrik De Zeevaarder was eigenlijk een heel goede manager, zelf heeft hij nooit aan expedities meegedaan. Hij stuurde zijn ontdekkingsreizigers uit en als die terug kwamen werden alle gegevens nauwkeurig genoteerd, dan werd een volgende en verder reikende tocht gepland en uitgevoerd. Zijn “zenuwcentrum” stond op Cabo de  Sao Vincente van waaruit hij alle scheepvaart rond Portugal kon observeren. Ongelofelijk wat dit klein land in die periode gepresteerd heeft, het vestigde een wereldrijk dat wel met enorme wreedheden gepaard ging. Niet veel later is de slavenhandel begonnen, de Spanjaarden hadden in 1492 de “nieuwe wereld” ontdekt waar veel arbeidskrachten nodig waren. 
Torre De Belém

Wat verder aan de Taag staat de Torre De Belém nog zo een monument dat je op veel vertrekkerssites tegenkomt maar zeker de moeite om het te kunnen bekijken.
Het scheepvaart museum, recht tegenover de Torre, is ook meer dan een bezoek waard. Er staan tal van boegbeelden tentoongesteld die ooit fier de boeg van een schip sierden. Ook een mooie verzameling navigatiemiddelen uit de ontdekkingsperiode is hier aangelegd, als je vergelijkt met welke mogelijkheden wij nu hebben ???? Wij hebben regelmatig klamme handjes als we een kaap moeten ronden die mannen moesten er eerst zelf de kaarten nog van maken ...
Belem vind ik persoonlijk het mooiste deel van Lissabon, dat zal dan wel met het nautisch verleden te maken hebben natuurlijk dat mij zeer aanspreekt. Maar deze heel belangrijke geschiedenis van de ontdekkingsreizen is hier zeer aanschouwelijk voorgesteld en dat gaat er in zoals zoete koek of als “pasteis de Belém”.
Een bezoek brengen aan en het genieten van pasteis de Belém is zeker en vast een must, wat ik dan ook met alle soorten van genot gedaan heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten