donderdag 17 oktober 2013

Lagos, Algarve

Cabo de Sao Vincente
Er was een joekel van een depressie naar de Noordelijke streken opkomst en die zou aan de Portugese kust terug een zuiderwind voor een paar dagen installeren. Nu is er nog wel voldoende rond de streek van Cascais te bezichtigen maar zoals men zegt moet je altijd nog wat overlaten voor een volgend bezoek. 15 oktober was ook mijn verjaardag en had het weerbericht wat bestudeerd en had gezien dat er in de loop van de nacht een mooi windje zou opsteken dat mij tot in de Algarve zou voeren. Net iets voor de middag trakteerde ik mij dus op een mooi verjaardagscadeau, een mooi zeiltochtje! Rond 10u zat er 6 a 7kn die me scherp aan de wind naar de eerste kaap bracht 'Cabo Espichel' vandaar was het net iets meer bezeild.
sjeezen richting Cabo Sagres
De 6 a 8kn wind uit oostelijke richting bleef mooi staan en met halve wind was dat voldoende om de lady 3.5 tot 4 knopen op de lome oceaandeining te laten lopen. Net voor valavond zag ik mijn eerste grienden = kleine walvissoort die men gemakkelijk herkent aan de stompe kop. Ze lagen als het ware te zonnebaden met hun ruggen boven. Die komen niet rond de boot dollen zoals de dolfijntjes, maar toch een leuke ontmoeting. Ik wist dat er rond Sines een wat windluwe zone ging zijn en die kwam er kort na valavond. De snelheid was amper nog 1kn, dus maar even de stalen fok (motor) aan het werk gezet. Ik kon dat met een gerust hart doen aangezien ik 15 mijl van de kust zat waar het bijna 1000m diep was, volgens de kaart, en daar zie je geen boeien van visnetten. Het diepste punt waar ik nog visnetten zag was 175m! dus je bent niet snel veilig aan de Portugese kust. Een uurtje of 4 liet ik de motor bijstaan. Ondertussen was de diepte aan het minderen en zag ik via AIS vissersboten verschijnen, terug opletten voor netten en boeien. Er was een beetje wind gekomen, 5 a 6kn uit noorderlijke richting, dus stopte ik de motor en alleen op grootzeil liet ik de lady de nacht uitvaren. Dit gaf mij ook de gelegenheid om wat te koken en nadien wat te rusten, nog ver genoeg van de kust en vissersboten. De wind werd algauw de voorspelde 10kn wind uit N, de genua erbij en dat was mijlenvreten. Iets na zonsopgang kreeg ik Cabo de Sao Vincente in zicht, als ik die rond is de zuidelijke koers die ik sinds de Cies Eilanden begonnen ben afgelopen. Het was een mooi moment deze kaap, een zeer bekende kaap, te ronden en mijn koers naar oostelijke richting te verleggen.
Algarve
Het begin van mijn vooropgestelde doel "Algarve" was bereikt. En zoals gewoonlijk liep de wind snel op rond de kapen, 20 - 24kn N. Dit gaf de lady met alle zeil erop letterlijk en figuurlijk vleugels. Met volle rompsnelheid 8 -9kn spoot ze richting Lagos wat een prachtig moment. Een paar mijl voor Lagos moest de motor de laatste mijltjes voor zijn rekening nemen, maar ik genoot nog na van een prachtige zeiltocht, 125mijl (250km) in 27u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten