zondag 20 oktober 2013

Lagos, Ponta da Piedade

met kleine bootjes kan je de grotten bezoeken
Bij het aanlopen van de haven had ik de mooie rotsformaties bij de kaap 'Ponta da Piedade' gezien. Bij nazicht op mijn kaart met wandelwegen blijkt het mogelijk om tot daar te wandelen. Spanje en Portugal zijn niet zo goed voorzien van wandelwegen dan Frankrijk. Hier is het wat meer improviseren, maar dat lukt ook. Naar Ponta da Piedade echter zijn er goed wandelwegen die langs de steile kliffen lopen en een mooi uitzicht geven op de solitaire rotsformaties door de oceaan uitgespoeld. De rotsen hebben een prachtig kleurenpalet dat door de uitbundige zon nog wat meer geaccentueerd werd. Boven op het rotsplateau is een interessante vegetatie : wilde vijgen, cacteeën, aloë's, vetplanten .... waar verschillende vogelsoorten rondfladderen.
blauwe ekster, geduld wordt beloond
Zo zag ik een bende vogels die ik nog nooit gezien had. Met wat geduld kon ik er een mooie foto van nemen die ik opstuurde naar een vriend ornitholoog. Het bleken blauwe eksters te zijn, een soort die alleen in Spanje en Portugal voorkomen! Dat maakte mijn dag weer meer dan geslaagd, prachtig is dat.
Hier achter de haven staat nog een hoge schoorsteen  waarvan de fabriek verdwenen is. Op die schoorsteen zie je fier een ooievaar zitten die ons vanop zijn uitkijk gadeslaat. Dat vind ik nu plezant om ook de planten & bloemen en dieren in de streek te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten