zaterdag 30 november 2013

Verzekeringsperikelen


Tijdens een winterstop heb je al wat meer tijd om wat meer papierwerk en zo te gaan doen. En dan kom je zaken tegen waar je voorhoofd toch gaat van rimpelen. Het is eigenlijk een vriend die bij mij een belletje liet rinkelen over jachtverzekeringen en alleen zeilen!? Hij stelde mij de vraag of ik 100% zeker was of ik wel verzekerd ben als ik alleen op pad ben met de boot? Bij nazicht van mijn polis vond ik geen sluitend antwoord, dus de vraag dan gesteld aan mijn makelaar. En ja ik kreeg het zeer ontnuchterend antwoord dat mijn verzekering geen single-handed zeilen dekt! Wetende dat ik onderweg naar Portugal toch wel 500 mijl alleen zeilde ?? heb ik toch wel een serieus risico gelopen precies. Maar niks gebeurt en dan maar op zoek naar een verzekeraar die dit wel dekt, en die zijn er gelukkig. Na wat polissen nagelezen te hebben, eentje in Engels en eentje in het Frans ..., wat geen sinecure is denk ik dat ik "in zee" ga met Pantaenius.
Dit blijkt een degelijke Duitse maatschappij te zijn met een lange traditie in deze branche. Mijn Engelse buur is al jaren verzekerd bij Pantaenius tot volle tevredenheid. Ook nog even wat gegoogle'd over eventuele problemen rond deze maatschappij maar niet veel gevonden waarover ik mij zorgen zou moeten maken. De prijs is net wat hoger maar het vaargebied is veel uitgebreider. Een bijkomend voordeel is dat alle opvarenden tegen persoonlijke ongevallen/letsels aan boord verzekerd zijn, geen overbodige luxe bedenk ik nu.
Mijn huidige verzekering bij Delta Lloyd loopt nog tot half februari maar een lopende polis opzeggen is niet zo gemakkelijk. 3 maanden vooropzeg nodig! dus gelukkig ben ik daarmee op tijd begonnen, had geen zin om volgend jaar 2 verzekeringen te hebben. Ik vind Delta Lloyd nog altijd een goede verzekering maar spijtig genoeg kunnen ze mij niet de juiste polis aanbieden.
Regelmatig informeer ik nu bij zeilers of zij dit weten en veel hebben hier ook geen onmiddellijk antwoord op, of weten het duidelijk niet. Hoeveel zeilers varen niet eens een stukje alleen om de boot weg te brengen of gewoon om single-handed eens uit te proberen. Ja mag er niet aan denken dat er op dat moment iets gebeurt???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten