dinsdag 19 november 2013

Tijd voor andere dingen

Nu ik een tijdje stil lig kan ik een aantal zaken aanpakken waar ik nog niet toe gekomen was. Zo heb ik mij wat meer kunnen verdiepen in computerprogramma's. Een paar maand voor ik vertrok was ik het geklooi met windows echt wel beu, niet alleen de toevloed van updates maar nog meer dat om de paar jaar het programma er volledig anders uitziet. Nog vervelender is dat ook de bediening veranderd, ze willen het mooier maken sneller .... maar het is bijna telkens opnieuw beginnen - zoals bv met windows 8. Apple heeft goede programma's en hardware maar dan moet je alles met apple doen, PC - laptop - smartfone - tablet ... dan pas rendeert het goed maar daar hangt een serieus prijskaartje aan. Dus kwam ik logischerwijze uit bij linux, meer bepaald Ubuntu de meest verspreidde distributie.
Linux staat bekent als zijnde stabiele programmatuur daarom mijn keuze. Op mijn navigatie pc draait de 12.04 versie probleemloos de Opencpn navigatiesoftware. Het installeren van Ubuntu gaat eigenlijk vanzelf en het huis tuin en keukengebruik is ook geen kunst, zelfs ik kan dit! Moeilijker wordt het als je speciale programma's wil installeren die niet van Ubuntu zelf zijn! En daar heb ik mij nu de laatste dagen met beziggehouden. En ja hier ook, eens je weet hoe je zo een installatie moet aanpakken is het kinderspel. Alle drivers zitten standaard in het pakket, of je nu een wifi-antenne, bluetooth-stick, scanner, tablet, 3g stick, fototoestel aansluit het maakt niet uit het programma herkent die foutloos. Bij windows is het iedere keer op zoek gaan naar de CD met de juiste drivers .... als je ze al geïnstalleerd krijgt. Heb zo al een paar keer gevochten met windows omdat die vond dat ik verboden drivers wou installeren, niet meer dus :-)
Volgend jaar komt er een nieuwe Ubuntu LTS (14.04) versie uit, dit zijn versies die jaren ondersteunt worden.  Eens deze geïnstalleerd is kan ik er weer een paar jaar tegen.
De pc's zelf zijn alle 12V moederborden (mini-itx) zonder gedwongen koeling, dit is belangrijk omdat zeelucht nogal agressief is door de aanwezigheid van zout. En aangezien zout een elektrische geleider is geven veel laptops hierdoor vroegtijdig de geest.
Bezig zijn met programmatuur houdt ook je geest scherp en komt de algemene gezondheid zeker ten goede tot zolang het geen obsessie wordt :-)

Volgende programma's draaien tot mijn tevredenheid perfect op Ubuntu:

Opencpn : navigatieprogramma
Zygrib :    weersvoorspelling op basis van gribfiles - Noaa weersatelliet
Fldigi :      weerkaarten ontvangen via kortegolfontvanger

1 opmerking:

  1. Beste Marc,
    Ik zou je graag wat willen vragen over oevrwinteren aan boord.
    Het fijn zijn als ik hiervoor je e-mail adres kan krijgen.
    Ik ben bereikbaar op sjors@ziltmagazine.nl
    Met hartelijke groet,
    Sjors van der Woerd
    Redactie Zilt Magazine
    www.ziltmagazine.nl

    BeantwoordenVerwijderen