woensdag 26 november 2014

Sao Vicente

Baai Mindelo, start ARC race
Mindelo heeft een vrij goede ankerplaats, met veel ruimte. Toen ik hier aankwam was het wel redelijk druk en goed bezet doordat het de startplaats was van een 60 tal ARC deelnemers. Ik voel mij niet direct aangetrokken om zo van die groepstochten mee te doen. Het is niet gratis ook ten andere, het gebeuren kost een paar duizend euro??? Ik zou mij zeker niet veiliger voelen op de oceaan en de verplichte samenkomsten in bars & seminaries & silly hat compition's met de groep daar huiver ik van. Maar een 2 tal dagen na mijn aankomst werd de start voor de race gegeven en werd de baai van Mindelo een stuk rustiger.
De marina van Mindelo is een ander verhaal, een verhaal van heel duur eigenlijk voor wat ze bieden. Voor mijn boot kost het 30€ / dag , water extra (2€ voor 100l) elektriciteit extra, douchen extra ... Tevens is de marina vrij oncomfortabel aangezien de deining die in de baai komt tot hier doorloopt. De boten liggen dan ook heel sterk aan de landvasten te trekken, met regelmatig een landvast die het begeeft door het natuurgeweld, zelfs landvasten waar schokdempers aanzitten. Ik ben zowat verplicht om toch een weekje of 2 in de marina te liggen omdat ik een bezoekje ga brengen aan mijn vaderland :-)
autootje huren met leuk Frans stel die ik op meerdere eilanden tegenkwam
De Kaap Verden zijn, net als de Canarische eilanden, van vulkanische oorsprong. Toch zijn de eilandgroepen vrij verschillend. De Canarische eilanden zijn groener en mooier met wat stuggere mensen, de Kaap Verden heeft wat minder mooie eilanden maar heeft een warme hartelijke bevolking. En je hoort inderdaad wel dat er soms iets verdwijnt maar dat is zeker niet meer verschillend dan van bij ons. In onze westerse landen 'verdwijnt' er ook regelmatig iets van de boten.
Met een bevriend Frans koppel huurden we een auto om Sao Vicente wat te gaan verkennen. Groot is het hier niet dus op 1 dagje ben je zeker rond. Op het eiland wordt volop gebouwd. Je ziet nogal wat appartementjes verrijzen op de berghellingen, net zoals in Tenerife ....
groen valleitje waar toch wel wat groete en fruit wordt geteeld.
De eilanden bezitten wel heel mooie zandstranden die de Canarische bijna niet hebben. Hier liggen nog enorme mogelijkheden voor de toeristenindustrie. Niet dat ik daar dol op ben maar voor de bevolking is het toch wel noodzakelijk om de levensstandaard toch wat omhoog te brengen. Hier viel mij ook op dat het eiland vrij proper is net zoals in Sal, weinig of geen afval .. plastiekflessen ... -zakken langs de wegen of in de kleine leefgemeenschappen. Maar ook hier slaat het fenomeen toe dat de kleine boerderijtjes in de heuvels zachtjes aan verkommeren, de jongeren zoeken het makkelijker geldgewin langs de toeristencentra op of gaan opzoek naar werk in Europa. Regelmatig kom je leuke restaurantjes tegen met menu's a la Portugal, maar lekker genoeg. Hier ook kun je nog voor minder dan 10€ goed eten met een glaasje wijn erbij. Het hoogste punt was rond de 750m, de top werd bewaakt door het leger !! Maar afschrikwekkend zagen ze er niet uit.
Het eten in de kleine supermarktjes is wel iets duurder maar vind het persoonlijk nogal meevallen. Je leest nogal wat verhalen op sites over heel duur en niet veilig maar je moet het zelf zien en aanvoelen. Ik kan hier goed aarden en als je een tijdje op anker doorbrengt wel dan is de kleine meerkost voor levensmiddelen er zo uit. Voor mij dus veel minder duur dan de Canarische.
Wat wel opvalt is dat hier heel weinig Engelse zeilers zijn / liggen. Het overgrote deel zijn Fransen en de rest een mengelmoes van natievlaggen, leuk bende. Engelse zeilers laten deze eilanden letterlijk & figuurlijk links liggen ??? waarom ??? ga dat eens proberen uitvissen als ik terug wat boten tegenkom getooid met de Union Jack.

aan de plaatselijk vismijn staat een kopij van de 'Torre De Belem' uit Lissabon - roots !!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten