zondag 22 juni 2014

Puerto Rico Gran Canaria

duinen van Maspalomas waar de natuur nog zijn 'gang' gaat
Het werd hoogtijd om terug eens de touwtjes los te gooien, genoeg inkopen gedaan. Er was wel redelijk weinig wind maar de voorspelde 10kn N kwam uit en dat  is voldoende om de lady rond de 4kn te laten lopen. Mijn schoonmaakwerk heeft duidelijk gerendeerd, met zo weinig wind en plat voor de wind nog gemiddeld 4kn lopen stemt mij zeker tevreden. Het was zalig rustig op de oceaan met een stralende zon, perfect dus. Het leven is niet altijd perfect voor iedereen blijkbaar was gans de dag werd er een 'Pan Pan' uitgezonden over een op drift zijnde houten boot met een 30 tal opvarenden die van de Marokkaanse kust vertrokken was. Regelmatig zag je ook vliegtuigen van de kustwacht vertrekken op speurtocht naar deze mensen. Ik hoop dat hun speurtochten niet te vergeefs waren, want meestal zijn er ook vrouwen en kinderen aan boord, de wereld is niet altijd mooi en gul voor iedereen.
De tocht ging langs de kust richting zuid zover de wind mij zou brengen. Mijn hart sprong op toen ik de reel hoorde aflopen ??!! maar helaas een plastieken afvalzak :-( ik was al tevreden dat die niet in de schroef terecht gekomen is anders kon ik weer wat duiken. Mijn groen hart gebood me om de plastiekzak mee te nemen aan boord en deze propertjes in de vuilnisbak van de marina te deponeren, voila. Ja inderdaad een kinderhand is gauw gevuld he :-)
Net voorbij Maspalomas, met zijn bekende 'natuurstranden' viel de wind geleidelijk weg en moest ik
Puerto Rico - Gran Canaria
het laatste uur de stalen fok nog aanslaan, op motor dus. Even de pilot geraadpleegd en Puerto Rico leek mij wel een leuk haventje. Puerto Mogan, nog een paar mijl verder, is een heel mooi haventje maar daar bracht ik al eens een week verlof door in 2006, dus liever dan een haven die ik nog niet bezocht. De ligplaatsen zijn redelijk krap bemeten maar er stonden wat vissers op de steiger en die hielpen mij en de lady in haar keurslijf wringen tussen 2 boten in. De prijs viel ook mee 25€ per nacht, zelfde prijzen als bij ons en dan mag je niet mopperen, ik althans niet. Heel leuk liggen, een klein toeristisch haventje en net niet te druk.  Maar ja het is nog altijd maar juni, misschien komen er de volgende maanden nog wat contingenten toeristen bij??
Het weerverschil met Las Palmas is opvallend. Boven Las Palmas pakken er regelmatig wolken samen in de loop van de dag, en de wind voel je daar veel feller aan. Dit is een typisch fenomeen voor al deze eilanden, deze hebben meestal een goede weer zijde en eentje waar regelmatig wolkjes hangen en de wind feller is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten