zaterdag 14 juni 2014

Las Palmas de Gran Canaria

de tuin van een wat 'groter' hotel
Een tijdje geleden sinds ik nog iets op deze internet schrijfrol plaatste, maar sinds mijn aankomst hier heb ik geen noemenswaardige activiteiten ontplooid. Ondertussen heb ik terug een bezoek aan Belgiƫ gebracht en op de valreep nog een buurman in Jachthaven Linkeroever gaan uitzwaaien. Hij en zijn vriendin beginnen ook aan de zolang geplande tocht. Veel succes aan jullie beidjes !!! Hopelijk worden we ergens terug buren, een rustige baai met een terrasje lijkt mij wel wat.
Las Palmas is een heel grote stad, meer dan 350.000 duizend inwoners. Daardoor staat ze zelfs in de top tien van Spaanse grootsteden. Daarom ook dat ik er zo weinig over schreef, de stad op zich trekt mij niet zo heel erg aan. Een grote plus natuurlijk is dat hier alle soorten winkels & magazijnen te vinden zijn. Ik wou hier en daar nog wat verbeteringen aanbrengen aan de boot en dan is het leuk dat de meeste winkels op loopafstand liggen.
Aan de andere kant van Las Palmas, iets meer noord, liggen mooie zandstranden waar de toeristen gretig gebruik van maken, Blankenberge maar dan in het groot :-)
Las Palmas, groot Blankenberge
Er is wel een leuk oud gedeelte te vinden in de binnenstad waar altijd wel iets te zien en te beleven valt. De prijzen liggen hier voor voeding & restaurant hoger dan Madeira/ Portugal. De prijzen van de etenswaren hier in de supermarkten liggen bijna even hoog als bij ons. Lekker gaan uit eten voor minder dan 10€ (alles in) is hier bijna onmogelijk. Heel bizar vind ik ook dat ik hier veel minder lekkere wijntjes vind aan schappelijke prijzen??? Nochtans is Spanje een van de grootste wijnproducenten van de wereld. Ook de vis is hier veel duurder dan in Portugal, de reden dat veel moet ingevoerd worden kan het niet zijn want ook Madeira moet dit ook doen??? Ben benieuwd of de prijzen lager zijn in minder toeristische dorpen of op de kleinere eilanden.
Voor het aankopen van scheepsbenodigdheden is het hier wel heel erg goed. Er zijn tal van goed uitgerust winkels en de taks is slecht 7%, wat op belangrijke aankopen een degelijk verschil uitmaakt. Niet voor niets dat de internationale zeilerswereld hier langere tijd aangemeerd blijft om hun boten voor wat grotere tochten nog beter uit te rusten.
Isatfone Pro 2
Zelf heb ik hier een satelliettelefoon aangekocht die de veiligheid aan boord, of nog beter 'van boord' in geval van nood sterk verbeterd. Na veel opzoekwerk op het internet maar ook informeren bij de zeilersgemeenschap, heb ik gekozen voor een Isatfone Pro 2 van Inmarsat. Inmarsat is de grootste provider ter wereld qua satellietcommunicatie, wel nog niet op vlak van satelliettelefonie waar Iridium nog de grootste is. Inmarsat is hier recentelijk ook mee begonnen en lopen Iridium snel in. Onlangs kwam hun nieuwe Isatfon Pro 2 uit die een aanmerkelijke verbetering was tov hun eerste model de Pro. De Pro 2 is waterdicht wat wel een plus is als je die gaat gebruiken in een noodvlot :-) , en de antenne is veel gevoeliger en is voorzien van een GPS. Inmarsat biedt veel flexibelere "airtime" aan, prepaid of abonnementen, maar dat mag niet het punt van beslissing zijn. Je bent er niet veel mee om een paar 10 tallen € te besparen als je geen verbinding kunt maken vanuit je reddingsvlot, dat zou pas een heel erg foute besparing zijn. Mijn eerste indrukken zijn heel positief, heel gebruiksvriendelijk. Dat is evident natuurlijk, wij gaan dagelijks om met smart- en andere fone's en hebben de bediening van dergelijke elektronica echt wel in de vingers.
Een goede zeilvriend heeft misschien zijn leven wel te danken aan deze technologie, het maakte de redding op zee zoveel gemakkelijk doordat er rechtstreekse communicatie was. Ik kan mij indenken dat het psychisch een enorme steun is om in rechtstreeks contact te staan met de wereld die nog wel vaste voet op aarde heeft.
Zachtjes aan ben ik nog wat inkopen aan het doen, een 3g internet prepaid afsluiten voor mogelijk internet op anker ed meer. Een dezer dagen verlaat ik de toeristische grootstad terug voor wat meer natuur en voor een afspraak op La Gomera begin juli.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten