dinsdag 24 juni 2014

La Palma - Tazacorte een jaar verder

Sneller dan gewild vertrek ik uit Puerto Rico maar het weerbericht leek te mooi om dit te laten schieten. Begin juli krijg ik bezoek op La Palma, en dan moet ik ook maken dat ik daar ben natuurlijk. Rond de Canarische eilanden zit er voornamelijk een noordcirculatie dat maakt het niet altijd gemakkelijk  om van zuid Gran
zuidkant Gran Canaria, chocolade met crème fraîche
Canaria naar het meer noorderlijke La Palma te varen. Maar er werd in de nacht van ma op di een NE 15kn voorspeld!! prima om La Palma proberen te bereiken. Aan de zuidkanten van de eilanden zit er bijna geen wind, de hoge vulkaankegels doen goed hun werk om de zuidkanten windluw te maken. Net voorbij Gran Canaria maakte ik kennis met de acceleratie zone, het gaat dan ineens van 7kn zuid naar 24kn N. Maar men had me gewaarschuwd voor deze zones! De witte koppen verraden dit echter al van ver. Ik had op tijd alles klaargelegd om snel te reven, de genua had ik al een stukje ingerold. Het snelreefsysteem werkt prachtig, op 2 min heb ik 2 reven in het grootzeil zonder de kuip te moeten verlaten, als je alleen bent is dat geen luxe!! De strijd om hoger noord te komen kon beginnen, net iets minder dan scherp kon ik op de zuidwestpunt van Tenerife aansturen. 2 reven in GZ en 2 in de genua en dan ging het heeeel snel maar ook heeeel nat. Ik de kuip was er een voortdurende zoutwatersproei die alles nat en zout maakte. Dat stuk tot onder Tenerife liepen we continu meer dan 7kn, onder Tenerife terug de wind die wegvalt zelfs een zuid 3bf wordt. Een half uurtje motor moet het windluwe deel overbruggen. En dan terug aan de bak, echter ondertussen was het donker geworden. Ik kon het acceleratiefeest nu in het donker overdoen, reven ... buiswater, zeilen een feest. De NE liet iets langer op zich wachten dan voorspeld, als die N bleef kon ik de noordkant van La Gomera niet vrijzeilen zonder een slag te maken. Het ging net, zo hoog mogelijk aan de wind (24kn) bleef ik een mijl boven La Gomera. Dat was best lekker spannend, op de kaart zie je je positie maar in het duister zie je aan lij de massieve bergen uit de oceaan oprijzen. Ik kon onmogelijk inschatten in deze maanloze nacht hoe ver of hoe dicht ik van de kustlijn zat, vertrouwen op de GPS dan maar. Deed een dubbelcontrole op de navionicskaarten van mijn tablet, die vertelde mij ook dat er nog water genoeg onder de kiel zat. Gas geven dus en de wind draaide zachtjes aan meer NE, dank je wel voor die paar graden hoger. Net boven La Gomera luwde de wind naar de mooi voorspelde NE 15kn, de rest van de nacht schoof de lady met 6kn richting La Palma in het bijna zwart verder.
zonsopgang aan de zuidpunt van La Palma
Bij zonsopgang was ik aan de zoutpannen op de zuidpunt van La Palma die wij in november 2012 bezochten. Ik vind het altijd een mooi moment om vanop zee plaatsen te zien waar je als landtoerist rondscharrelde. 3 mijl na het ronden van de zuidpunt ontnamen de massieve bergen, van de in 1949 ontstane zuidpunt, mij het mooie dragende windje. De laatste 7 mijl ging het op motor. Meer dan tevreden over deze tocht, slecht 3 uren motor nodig gehad om een paar windluwe passages te overbruggen de rest op zeil mooi ..... Het was best een zware nacht want slapen kan je niet als je tussen de eilanden doorlaveerd. Er is altijd kans op kleine visserbootjes die geen AIS alarm kunnen genereren. Maar de spanning boven La Gomera liet me geen moment indommelen en op tijd een sterke koffie deed de rest. Dit was er eentje om in te kaderen, spijtig genoeg heb ik geen kadertjes aan boord :-) dus zal ik het maar bij die andere mooie tochten en momenten bewaren. Aan de zuidpunt van La Palma realiseerde ik me dat ik juist een jaar geleden, 24 juni 2013, vertrokken was in Antwerpen. Het jaar 13 was zeker geen ongeluksjaar voor mij, ik droom niet ik realiseer waar ik zolang aan werkte en voorbereidde. Achter mij een berg mooie momenten en veel geleerde lessen, voor mij een mooi ingekleurde kaart met interessante gebieden en nog 6 blanco maanden te gaan dit jaar. Die ga ik ook proberen inkleuren met de pasteltinten van de opkomende zon, het blauw van de oceaan met prachtige lijnen getekend door de lady. Ik acht mezelf heel gelukkig dat ik dit kan en mag realiseren. Wat is dat jaar snel voorbij gegaan, veel gezien veel geleerd en nog veel meer genoten ook nu als ik zoveel moois mag schrijven. In Las Palmas kocht ik recent een overzeiler die ik in de carré ophing.
veel inspiratie aan de wand
Mijn blik dwaalt nu regelmatig over deze kaart en ik zie nog heel veel mogelijkheden om deze tocht, een jaar geleden begonnen, verder te zetten en nog iets meer zeiler te worden. Zin heb ik er alvast in, soms is er iemand nodig om mij wat in bedwang te houden want de seizoenen met bijbehorende weersystemen moeten je volgen, dus even temporiseren en genieten op deze mooi eilandengroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten