donderdag 19 juni 2014

Goede planning rendeerd

Een zestal jaar geleden, toen ik zachtjes aan met de voorbereiding van deze tocht begon, vond ik dat het geen slecht idee zou zijn om een duikset aan boord te hebben. Nu kan je wel alles zo kopen, hier heb je geen vergunningen voor nodig. Aangezien je met druktoestellen werkt en eventueel voor het bevrijden van een anker wat op grotere diepte gaat werken vond ik het toch maar aangeraden om een duikcursus te volgen.
wat duiken & snorkelen geeft een kuip vol rommel
Dit om te leren omgaan met de verschillende onderdelen van een duikset, het onderhoud hierop, en wat je juist nodig hebt, de techniek van het duiken en vooral de veiligheid. Naar beneden gaan is zeker geen probleem, dat gaat vanzelf, maar wou ik ook terug bovenkomen met alle ledematen en organen nog op de juiste plaats en met de juiste vorm :-) Ik deed een Padi duikcursus samen met mijn jongste zoon in Egypte, het nuttige aan het aangename koppelen heet dat dan. Ik vond het duiken echter heel leuk en ben verschillende malen naar Egypte gegaan om de onderwaterwereld wat beter te verkennen. In de loop van de jaren heb ik stelselmatig mijn duikuitrusting aangekocht zodat ik nu een volledige set aan boord heb. En vandaag heb ik daar heel nuttig gebruik van kunnen maken. Ik wou er een dag of 2 geleden op uittrekken maar controleerde toch even al snorkelend de aangroei op de boot en vooral de schroef. Ik werd niet teleurgesteld er was meer dan genoeg aangroei :-) maar ik zag ook dat de 2 zinkanodes rond de schroef bijna weg waren, op een jaar tijd ??? Toen ik in Antwerpen lag gingen die anodes meer dan 2 jaar mee ?? Veel zouter water natuurlijk wat een goede geleider is. Al snorkelend de anodes vervangen zag ik niet zo zitten. Dus de duikuitrusting maar 'opgedoken' uit zijn opbergplaats en voila 2 anodes geplaatst geen materiaal naar de diepte verdwenen en met de rest van de fles in 2 beurten de romp wat beestjes vrijgemaakt. Hier in de haven is een duikwinkel die mijn fles terug tot 300bar gaan opvullen. Die moeten een enorme trechter hebben om zo een fles te vullen :-)
De zichtbaarheid is hier eerder beperkt in de haven, er is een zandstrandje vlak bij. Het zicht is maximaal 3m en als je dan romp wat afschrobt, met mijn ongelofelijk inzet natuurlijk, ja dan loopt die nog fel terug. Dus regelmatig van plaats wisselen om toch een beetje een overzicht te hebben waar nog wat biotoop kon verwijderd worden.
Ik had wel veel vriendjes onderwater, hele bendes kleine visjes kwamen van mijn groentenmix smullen die onder de boot rondwolkte, dus ik ben niet de enige gelukkige vandaag :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten