Op de avond voor
mijn vertrek ging ik mee uiteten met de bemanningen van 3 Duitse
buurboten en 1 Nederlandse. Allen gingen richting Jacaray uit –
Brazilië, en probeerden mij te overtuigen mee gezamenlijk op pad te
gaan. Ik weet niet waarom maar Brazilië spreekt mij niet echt aan,
zo bleef ik bij mijn plan om naar Frans Guyana te zeilen. Tevens met
5 boten op pad krijg je waarschijnlijk continu gemekker over de VHF,
dat sprak mij al helemaal niet aan. Ik wil niet weten wat de vrouw
des boot's 's avonds gaat klaarmaken, op gebied van eten dan wel te
verstaan :-)
hydrogenerator, 's nacht vulde hij de batterijen |
Zaterdagmorgen 20
december ging ik eerst nog wat verse groenten en fruit kopen met mijn
laatste escudo's. Een bananendame met een mooie schaal op haar hoofd
kreeg de eer mijn escudo's om te ruilen tegen een mooi hand bananen,
die overigens uitstekend waren, de dame zag er ook niet slecht uit.
Rond 11u30 was ik
klaar met de laatste voorbereidingen, wel ….. tja dan maar anker op
zeker :-)
op de 1ste dag tonijn 7.5kg |
Op de vertrekkende
buurboten werd het vertrek nog een uurtje uitgesteld hoorde ik nog
via de VHF.
25kn wind jaagde mij
de nauwe straat tussen Sao Vicente en Sao Antao uit, een mooi begin.
Enkel op uitgeboomde genua liepen we 6kn, voorlopig meer dan goed.
Het vistuig werd klaargemaakt en overboord gezet. De wind bleef goed
doorstaan, 20kn eens de eilanden aan de einder verdwenen. De
hydrogenerator gaf problemen, voorlopig maakte die alleen wat geronk
maar geen elektriciteit. Mij ontbrak ook een 6mm dynema touw om de
hydrogenerator mooi diep te houden in het water. In de marina is een
kleine onderdelenwinkel en daar had ik mooi gekleurde bobijnen
gezien, een wand vol. Bleek echter dat het bijna allemaal shockkoord
was en geen enkel stukje dynema of ander sterk lijntje van 6mm,
improviseren dus.
Tijdens wat
controlemetingen op de generatoromzetter bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz …
aaah ja de vislijn. Snel naar boven en ik zag de draad op de spoel
snel minderen. Slip van de reel aandraaien en snok snok jawel en aan
de stok te zien en te voelen was het geen kleintje. De boot liep
ondertussen nog 5 a 6kn, dat werkt niet mee en de vis maakte daar
gretig gebruik van. Na een minuutje of 10 strijd gaf de tonijn zich
gewonnen. Schepnet in, klaarstaande kuip in en een geut wodca in zijn
kieuwen, die sliep. 70 cm tonijn = 7,5kg droog aan de haak, nu ja hij
was nog wel een beetje nat toegegeven :-) Verse vis!!! lekker, mijn
eerste tonijn en wat een beest. De komst van die jongen smeet wel
mijn kookplanning volledig overhoop maar daar kon ik best mee leven.
De diepvrieskip zou wat langer in zijn hok moeten blijven, maar die
bleef cool. Toch wel een uurtje bezig geweest eer alle filets van de
tonijn in de frigo & diepvries zaten. Na het koken van mijn
eerste warme maal kreeg ik een klop van de hamer, pfff ik was doodop.
Ondertussen ver genoeg van de eilanden af, dus geen kleine
kustvissers meer, meer dan tijd om een paar hazenslaapjes te doen.
De eerste nacht kom
ik echt moeilijk in slaap, moet nog wennen aan het ritme van de
oceaan. De volgende dag zakte de wind wat, klopte met wat de
gribfiles voorspelden. Toch bleef ik nog de nacht doorzeilen met
alleen genua op. In de loop van de dag een paar connector problemen
van de hydrogenerator opgelost, deze begon zijn leds op te steken !
Ah de elektriciteit stroomde al een beetje de batterijen in, nog niet
100% maar het werkte! De derde dag viel de wind meer en meer weg, in
de namiddag 10kn. Daar moest ik het ook de volgende 4 dagen nog mee
doen. Maar de lady maakt nog 100 mijl/dag met de genua te loevert
uitgeboomd, voor mij meer dan genoeg. Tot zolang er druk genoeg op
het roer staat en de autopiloot zijn ei kwijt kan is het ok. Haast
heb ik niet, het Zuid-Amerikaanse continent zal een paar dagen later
nog wel op dezelfde plaats liggen. Eten & drinken is er volop
zeker na die mooie vangst. Wat was die oceaan vredig, een heel zachte
deining waar de lady als een zwaan met gespreide vleugels haar weg
onvermoeibaar verder zette samen met haar vriend 'makkie' de stuur.
's Morgens droop de dauw van de onderlijken net als van de slagpennen
van een zwaan, sierlijk. 's Nachts priemden haar navigatielichten als
2 vurige ogen ver in het duister, schilderde haar pad met rood en
groene tinten.
passaatwolkjes in alle variaties |
Het slapen en iedere
30min even een visuele controle ging prima, had het juiste ritme te
pakken. Voor het donker werd zette ik altijd 1 reef in het grootzeil,
uit veiligheid. De 2de reef kan sneller geplaatst worden in geval van
een humeurige squall. De eerste week was pikdonker, de maan speelde
blijkbaar uit. 24 dec zakte de wind nog wat verder naar 8kn knopen,
bij momenten zelfs maar 6 meer. Ik had mij voorgenomen om de zeilen
te strijken mocht de wind volledig vallen, ik zou een heerlijk lange
nachtrust krijgen, de motor ging onder geen beding aan. Maar die
lange nachtrust kwam er niet, er bleef net voldoende wind staan zodat
makkie de lady in de goede richting kon sturen. Kerst was een
heerlijk zonnige dag, vrede op aarde voor mensen van goede wil. Bijna
surrealistisch was deze heerlijk milde oceaan. Iedere dag moest ik de
hydrogenerator meermaals uit het water halen om het gebroken touwtje
te vervangen, wat is dat toch. Wat beter kijkend, met
veiligheidsgordel stevig vast, vanop het achterdek met mijn voeten in
de bruisende oceaan zag ik een verschoven pal die het touw plette.
Met wat durf kon ik die pal terug in de juiste richting verdraaien.
Het touw bleef langer zijn werk doen vanaf dan en ik kon er wat meer
kracht opzetten, meer elektriciteit dus! Prima.
Iedere dag had ik
via kortegolf contacten met verschillende Belgische radioamateurs die
mijn vorderingen gade sloegen. De netleider Omer – ON7KO – deed
prachtig werk. Zo kwam ik na een week zonder gribfiles te zitten, de
voorspelling zijn slecht 8 dagen max. Ik vroeg Omer of hij iets kende
van meteo, wel specifiek het weer dat voor mij lag te wachten? Samen
hebben we dan de website 'passageweather' overlopen en na een tijdje
kreeg hij de smaak te pakken. Zodoende kreeg ik iedere dag van Omer,
via kortegolf, een meteobericht waar ik dankbaar gebruik van maakte.
Bedankt Omer!
het uitzicht van de oceaan veranderd continu |
Tegen 28 dec kreeg
ik van Omer te horen dat ik in een gebied zou komen met meer wind,
mogelijks 30kn en meer. Ik stuurde een satellietbericht naar een
bevriende zeiler die wat beter en met meer detail kon inzoomen op het
komende weer. Zelfde voorspellingen, 30kn en meer mogelijk maar ik
lag dicht tegen een wat rustiger gebied dat zuidelijker lag. Gans de
nacht ging ik puur zuid, de wind trok die nacht fel aan, beide zeilen
dubbel gereefd. Maar geleidelijk kwam ik in het gebied van 25kn. Ik
kon nu terug wat meer west aanhouden. Goed gereefd waren de lady en
ik klaar voor wat komen zou. Maar we kregen nooit meer wind dan 30kn,
en daar kan de lady goed mee overweg. Alleen het keukenwerk werd wat
moeilijker, mijn glazen waterkoker was het slachtoffer van soms wat
opdringerige golven. Mijn glazenbol was ik nu kwijt, maar
kortegolf-weerman Omer en satelliet-weerman Guy, vulden deze leemte
perfect in. Het weer zag dat ze niet konden winnen van zo een team,
en de wind milderde terug. Een squall of 2 bood ons op de laatste dag
van het jaar een gratis verfrissing aan, mooi. Eindelijk werd wat van
het kleverige bruine stof van de Kaap Verden weggespoeld. In mijn
blote kont ging ik met de spons rond om de kuip terug wat glans te
geven. Had eerst mijn zwembroek aangedaan maar net voor ik buiten
ging zag ik daar het nut niet van in :-)
Een feestmenu werd
het niet op oudejaarsavond en de bubbels spaarde ik voor mijn
aankomst op de Iles Du Salut, de eilanden van 'papillon', wat mijn
eerste doel was.
2 dagen bleef er 20
tot 25kn wind staan, daar valt prima op te zeilen. Mijn vlucht zuid
rendeerde, het bleef vredig aan boord.
1 jan normaal moest
ik een kater hebben, had ik nu niet. Dacht wel even terug aan
oudejaar van vorig jaar waar we gezellig feesten aan boord bij
Annemie en Patrick, leuk. Mijn feest was nu echter al op 20dec
begonnen, de dag dat ik vertrok. De apotheose zou volgen aan de
andere zijde, waar ik mezelf een fles bubbels had beloofd. Dit was
heel speciaal voor mij, solo op de oceaan, zeilend over kerst en
nieuw. Dit zal ik maar 1 keer beleven en daar was ik volop mee bezig.
Mahi-Mahi , 4.5kg stond de 2de week op't menu |
De dag erna zakte de
wind terug naar 10kn, maar daar kan de lady nog goed mee overweg. We
maakten nog 100 mijl, prima toch. Ondertussen was de maan terug van
de partij. De pikdonkere nachten waren voorbij. Heel mooi om zien,
terwijl de zon nog niet onder was in het westen stond de maan al
boven de einder in de oost. De maan draaide de nacht door naar het
westen en dan kwam de zon op in het oosten. Mijn pad werd continu
verlicht. Op 700mijl voor de kust zag ik midden in de nacht 2 boten,
waarschijnlijk vissers. Geen van de 2 had een AIS transponder aan
boord of stond niet aan. Piraatvissers zijn de pest van de huidige
tijd, misschien waren dit er ook wel. De schepen waren zeker niet
klein ??? Google gaat zijn technologie inzetten om die piraterij in
kaart te brengen. Hopelijk kunnen ze deze vernietigende praktijken
een halt toe roepen. Deze boten vangen en doden alles wat in hun
netten komt. Piraten blijken geen playmobil figuurtjes te zijn of
gebeurtenissen uit een ver verleden. Er bestaan nog meer dan vroeger
verschillende vormen van piraterij, helaas.
En dan zie je opeens
dat het nog maar 300mijl is! Dat gaat snel. Als we deze snelheid
kunnen aanhouden dan komen we mooi in het daglicht aan. 4 jan de
voorlaatste dag trok de wind terug meer aan naar 20 kn, daar ging
mijn strategie. Ik moest op de rem gaan staan. GZ naar beneden, enkel
een driehoekje genua en dan liepen we nog te snel. Een uurtje te
vroeg. In de opkomende zon lagen de 3 'Papillon'eilanden te wachten,
Iles Du Salut. Alle zeil weg, om 9u00 UTC had ik nog een contact met
Omer via kortegolf. Moest dat gesprek onderbreken omdat ik te dicht
bij Ile Royal drifte.
De motor bracht mij
naar de andere zijde van het eiland in de Baie de Cocotiers. Redelijk
goed beschermd voor de deining. Plons het anker gaat de oceaan in.
Motor uit, de stilte keert terug. Voor mij de paradijselijke
eilanden. Mijn eerste grote oceaan oversteek heb ik volbracht, iets
minder dan 16 dagen. Hier kan ik weer even op teren, het was goed. De
weer- en zeegoden waren me gunstig gestemd. Maar ik pleeg dan ook
regelmatig een plengoffer voor hen. Mijn opdracht geen motor voor
elektriciteit en mijlen te maken heb ik ingevuld. Zonnepanelen deden
dagshift, de hydrogenerator de nachtshift. Ik moest alleen beiden
superviseren, en hier en daar wat herstellingetjes doen.
De tocht verliep
feilloos, met hier en daar wat confituur tegen de wand en een pot
rijst over de vloer en een gebroken koffiepot :-) De goede
voorbereiding was meer dan het halve werk, defensief zeilen voorkwam
averij.
Het dagelijkse
contact via kortegolf was interessant en zeer waardevol. Mijn dank
aan club SNW St Niklaas onder de deskundige leiding van ON7KO (Omer)
en deelnemers: ON8DC – ON8VN – ON7MA – ON6EN – ON4IVU –
ON6SEA-MM. Het is een oude techniek maar staat overeind als een rots.
Digitale communicatie overheerst de wereld momenteel maar
radioverbingen kan jezelf controleren soms mits wat knutselwerk. Zeer
interessant voor mensen die graag met techniek bezig zijn. Techniek
vulden mijn dagen, geen verveling aan boord van de Begerto. En de
visvangsten vulden mijn maag :-) In de loop van de 2de week toen de
tonijn verteerd was ving ik bijna onmiddellijk een Mahi-Mahi van 4,5
kg. Veel lekkerder dan tonijn !!! Dun gesneden met limoen bespenkeld
en een draai of 2 van de pepermolen, 15 min in de koelkast …. beter
bij de apero kan je niet vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten