zaterdag 5 oktober 2013

Peniche

mercado municipal
Wat je in ieder dorpje hier wel vind is een mercado municipal, in Spanje ook ten andere. Een verzameling standjes van allerlei koopwaar, voeding weliswaar. Ik vind het altijd plezant om in deze kleine mercado's wat aankopen te gaan doen. Ik denk wel dat ze toeristen wat meer aanrekenen dan hun eigen inwoners, maar kijk dat hoort er nu eenmaal bij toch. De meeste groenten & fruit staan niet geprijsd dus is het niet te controleren wat de juiste prijs ongeveer is :-)





Toen ik terug kwam van een wandeling door het dorp was een Engelse buurman zijn boot wat aan het opruimen, en dan geraak je op de steiger wat aan de praat. Meestal begint het over de plannen van de komende winter. Die man ging tot begin volgend jaar hier in Peniche blijven omdat hij het hier zo leuk vond. Begin volgend jaar gaat de boot terug naar Engeland. Op mijn vraag of hij de zon beu was antwoordde hij dat het te maken had met zijn gezondheid, er was Alzheimer vastgesteld bij hem. Hij voegde er nog laconiek aan toe dat zijn laatste zeilcruise een rolstoelcruise ging zijn. Dan word je even stil, zeker omdat die man niet veel ouder is dan ik. Dan kan je alleen maar dankbaar zijn voor een goede gezondheid en jezelf nog meer sterken in de gedachte “mens sana in corpore sano” en ook nog meer inzetten op een gezonde voeding. Maar toch liet het me nadien een nog een hele poos nadenken, maar dat moet ieder op gezette tijd doen denk ik zo.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten