zondag 24 mei 2015

Bonaire

Karels bar
Al een weekje lig ik aan een meerboei in Bonaire. De overtocht van St Martin naar hier was mooi. Had een goed weervenster afgewacht en stelde vast dat de gribfiles er terug heel dicht bij waren. Waar ik mij wel een beetje is verslikte en mijn geschatte aankomsttijd verkeerd berekende was een band van 100mijl tegenstroom ??? Blijkbaar moet er een neer tussen de Caraïbische eilanden en Bonaire zitten. Heb die nu nog proberen opsporen en reconstrueren maar vond nergens deze gegevens, raar. Mijn lady zette er goed de sokken in en we legden de 485 mijl af in iets meer dan 3.5 dagen. Maar door de tegenstroom kwamen rond middernacht aan de zuid-oostpunt van Bonaire. Nu loop ik in principe geen havens aan tijdens de nacht maar hier is het eigenlijk een open baai. Dit leek mij een haalbare kaart. Ook ligt de ankerplaats voor Kralendijk en ik vermoedde dat de stadsverlichting wel de meerboeien voldoende zou verlichten, wat zo ook bleek te zijn. Zonder problemen vond ik een vrije meerboei en tegen 2uur lag ik tevreden in mijn groot bed, na natuurlijk toch getoost te hebben op weerom een mooie overtocht. Op het eind van de eerste dag ving ik nog 2 grote barracuda's maar ik had die dicht bij Saba gevangen. Daarom vond ik het risico te groot om deze op te eten. Rond de eilanden komt ciguatera (visvergiftiging) veelvuldig voor, en een vergiftiging onderweg daar keek ik zeker niet naar uit, dus overboord.
voila tijdens het duiken wat plastiekafval verzamelen!
De volgende dag, zondag, slaagde ik er niet in om in te klaren. Men verzekerde mij nochtans dat er altijd iemand van de douane aanwezig was .. of moest zijn. Maar ook hier geldt het gebod waarschijnlijk en de 7 dag douaneerde hij niet. Geen nood maandag is ook voor mij goed, wat ook zeer vlot verliep. Bonaire is een totaal ander eiland dan de reeks die ik bezocht had. Het is laag, dor .. droog. Het heeft natuurlijk geen hoge berg om de passaatwolken te vangen en hun regen af te snoepen. Het eiland wordt wel heel goed onderhouden en mens stelt alles in het werk om de natuur te bouden en zelfs continu te verbeteren. Toerisme is dan ook de belangrijkste inkomstenbron, voornamelijk het duiktoerisme. Het eiland bezit niet zoveel mooi goudkleurige zandstranden, de schoonheid zit echter onderwater. Ik lig met de lady aan duikstek 32 "Something Special". Ik hoef mij maar van mijn ladder te laten zakken om van de ware schoonheid van Bonaire ten volle te kunnen genieten. Ook snorkelend zie je al veel moois, tussen de betonblokken van de meerboeien zit prachtig klein leven verscholen. Onder de lady hangt continu een schooltje van 50 tal sergeant majoors, met nog een paar zenuwachtige doktersvissen. Als je die doktersvissen gade slaat dan herken je het figuutje Dora uit de film 'Nemo' heel goed. 200m voorbij mijn ligplaats is een vulstation voor mijn duikfles, tja wat wil een mens nog meer. Na mooie en soms zware wandeltochten is het nu tijd voor snorkelen en duiken. Verandering van spijs doet eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten