maandag 20 april 2015

Les Saintes, Guadeloupe

Hate Terres, baai van Le Bourg
Van het rustige half ingedommelde Dominica terug naar wat meer flamboyante Franse eilandjes behorend bij Guadeloupe. Een 3 tal rotspunten vormen Les Saintes, net bezuiden Guadeloupe. In de baai van Le Bourg, Haute Terre, liggen er een reeks meerboeien in de ruime baai. Ankeren is hier verboden. Hierdoor wordt het onderwaterleven meer gevrijwaard van de alles vernietigende ankers en ankerkettingen. Alles staat in functie van en voor het toerisme. Iedere dag komen er vanaf meerdere havens van Guadeloupe ferry's aan. Op het pleintje waar de ferry's aankomen staan tal van verkopers op hun witte buit te wachten. Vooral rondritten en verhuur van scooters en elektrische wagentjes  worden er aan de man/vrouw gebracht. Nu kan je alles op het eiland te voet op 30 min max bereiken, dus eigenlijk kan je niet veel met die spullen. Het water is helder, onder de boot is het bijna 20m diep en als er niet teveel golven staan zie ik de bodem schemeren.
vissers maken hun netten klaar
De gezellig kronkelende straatjes van Le Bourg zijn vooral gevuld met boetieks, bars en restaurants. Overal vind je aanwijzing van verhuur voor woningen, chambre d' Hostes, hotels en diens meer. Het is net gezellig druk voor mij, niet te druk. Als je op tijd vertrekt s' morgens kun je in alle rust mooie en steile wandelingen maken voor de ferrymeute op het eiland losgelaten wordt.
Aan de rand van de dinghydok vond ik in Café de la Marine Belgische biertjes. De eigenaresse, van het zilverachtige type zoals ik, speelde nu en dan mooie muziek op haar piano. Het was een beetje een verzamelplaats van wifi zoekende zeilers. Een bonte gezellige mengeling.
Pain de Sucre, rustig baaitje
Overal in de staatjes stonden straatverkopers(ters) met streekspecialiteiten allerhande. Ik vond er zelfs eentje die sorbet van kokos verkocht. Op mijn vraag of er suiker in zat? ha 'non monsieur pas de sucre' dus vond ik dat ik wel eens een gezond ijsje verdiend had. Ik had het hier een week heel erg naar mijn zin. Maar ja Belgen houden nu eenmaal wat van de Franse slag hé.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten