vrijdag 26 september 2014

Santa Cruz de Tenerife, les extrêmes se touchent

Ik gebruik niet snel een andere taal, aangezien onze taal rijk genoeg is, maar ik vond geen betere titel dan deze. Ik laat mij al eens graag verdwalen in een stad zonder op een kaart te letten. Ik vind mijn weg wel terug aan de hand van een hoge klokkentoren of ander opmerkelijk gebouw.
palettenkrochten, de mondialisering van de miserie
Zo bracht mijn geneuzel mij aan de achterkant van een verzameling grootwarenhuizen, type Blokker, Leroy Merlin, Carrefour en of andere Brico's. En dan schrik je opeens uit je bijna surrealistische reiswereld op door een realistische blik op gemondialiseerde miserie. Voor de grote bedrijven betekend mondialisering - meer winst goedkopere arbeidskrachten voor de gewone mens gedeelde armoede, verpaupering. Wij zijn aandeelhouders in de uitdeinende kloof arm/rijk, en ons dividend is gedeelde miserie, cash betaald. Ik stootte dus heel onverwacht op een 'bidonville' maar dan van oude paletten een 'palettenkrocht', waar vluchtelingen hun voorlopige thuis gevonden hebben. Ik dorst niet goed een foto te nemen, ik voelde mij voyeur. Voyeur van het miserabele bestaan dat veel medeburgers moeten ondergaan/doorstaan.
is dit geld goed besteedt geweest????
En dan wend je je af en ziet aan de rand van de mooie oceaan een design gebouw a la Sydney, of toch een kleine versie ervan. Miljoenen aan beton, glas en studies allerhande steken schril af tegen het palettendorp 5km verder.
Je kan je alleen maar omdraaien een paar maal diep inademen en verder gaan naar een andere wereld - mijn wereld. Ik heb 40 jaar hard gewerkt en mee de sociale strijd gestreden en heb mij niets te verwijten denk ik, troost ik mij mee. Doch het valt het mij zeer zwaar om deze miserie de rug toe te keren en naar mijn lady terug te keren waar voor 3 maanden aan eten in de voorraadkisten zit. Ook in de onderlagen van deze wereld zijn er onoverbrugbare kloven. Aan de rand van de oceaan probeer ik mijn geest wat te verfrissen en op een terras gomt een wit wijntje de scherpe randen weg. een pleister op een houten been.

1 opmerking: