dinsdag 16 september 2014

Santa Cruz, ampères knibbelen

Asrock Q1900-ITX moederbordje, 2Ghz
Ik moet nog een weekje of 2 wachten op mijn volgende inenting hier en dat geeft mij dan weer een goede gelegenheid om mijn installaties nog wat bij te werken. Een belangrijke zoektocht aan boord van veel schepen is de besparing van elektriciteit tijdens het varen & ankeren. Ik volg de nieuwe ontwikkelingen rond pc's op de voet. Sinds een paar jaar maak ik gebruik van moederbordjes zonder gedwongen ventilatie of te statisch gekoeld (fanless).
Dit heeft het voordeel :

1 - dat deze pc'tjes minder verbruiken
2 - dat er geen zoute lucht over de cpu aansluitingen geblazen wordt = geen kortsluitingen

Een goede website waar je de technologische nieuwtjes kan volgen is de Nederlandse 'Tweakers' site.
12V voeding voor moederbordje
Nu kan je ook volledig gemonteerde 'fanless pc's' bij speciaalzaken kopen maar dan geef je al snel 600€ uit voor een minimum configuratie. Met een beetje goeie wil en internet vlooiwerk kan je fors op dit aankoopbedrag besparen. Ik had gelezen dat Intel (Amerikaanse microprocessormaker) een nieuw mini-itx moederbordje uitgebracht had met de laatste nieuwe dunne laagtechnologie. Deze techniek maakt dat deze cpu's heel zuinig zijn. Dit nieuwe bordje verbruikt maximum 10W, minder dan 1 A dus. Mijn zoektocht om zulk bordje hier op de Canarische eilanden te bestellen leek niet te lukken, dus schakelde het het huisfront maar in. Mijn bezoek in juli bracht het in Nederland besteld materiaal mee. Je moet degelijk opletten om pakketten naar hier te laten opsturen want de Canarische douane rekent een extra import tax (7% op de totale waarde) aan, ondanks dat de Europese BTW betaald is !!!
4 Gb So Dimm DDR3L , ram geheugen
Wat heb je nodig:

-  moederbordje 'fanless' bv dit Asrock Q1900-ITX  (ong 65€)
-  voedingsblok bv PicoPsu M3-ATX (ong 50€)
-  4Gb SoDimm DDR3L ram geheugen (passend bij het bestelde bordje) (ong 30€)
-  harde schijf, liefst type SSD = snel - geen draaien delen - minder verbruik (ong 60€)
60Gb SSD harde schijf

Je hebt enkel deze onderdelen met elkaar te verbinden, gewoon door inpluggen, en de boordpc is klaar om te installeren. Om dit alles te verbinden is verbazend gemakkelijk, kijk op youtube om te zien hoe je zo een mini-itx bordje van zijn componenten voorziet. Ik gebruik de zwart/gele draden (12V) van het voedingblokje om mijn pc-scherm van spanning te voorzien, je moet dan wel over een monitor beschikken die op 12V kan geschakeld worden.
Ikzelf gebruik Linux als OS, omdat het 'opensource' en gratis is en omdat ik de Windowsprogramma's na XP te bemoeierig vond.

Ubuntu 14.04 Trusty Tahr

Deze Ubuntu versie installeerde zich zonder problemen op 1 uurtje tijd, het programma loopt als een tiereliertje. Enkel nog Zygrib (voor de gribfiles), Opencpn (navigatie met C-mapkaarten) en Fldigi (ontvangst weerfaxen korte golf) werden extra geïnstalleerd en voila de navigatie computer is klaar voor een prijs van 200€, 150€ indien jezelf nog een harde schijf hebt van een oude laptop bv. Simpel, "een kind kan de was doen" ha!! doet er mij aandenken dat ik mijn was moet gaan uithalen, het zonnetje moet ook maar zijn deel doen :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten