zondag 31 augustus 2014

Santa Cruz de Tenerife

Santa Cruz de Tenerife in de morgenzon
Na wat kuiswerk, wat nodig was na een week op de wal, werd het tijd om nog een stukje te gaan zeilen. Het voorbije weekend zat er nogal wat wind en vooral een zware deining waardoor er zelfs enkele havens gesloten werden. Tenerife leek mij wel een leuk volgend doel. Ik had 2 mogelijkheden om de noord maar van Franse zeilers had ik gehoord dat de acceleratie zone daar niet van de poes was, of zoals zij het stelden "pas du chat" :-) Om de zuidpunt kon ook maar dan was het noorden van Tenerife niet bezeild met de NE die hier bijna altijd staat. Als zeiler kies je dan natuurlijk voor de noord route, ik trok mijn stoute schoenen aan want zeilbotten waren zeker niet nodig. De eerste 10 mijl ging het snel, wel op motor want achter La Palma zit er bijna geen wind. Dan kwam ik aan de NW punt van La Palma waar ik de witte koppen op de golven al van verre kon ontwaren. Ik stak alvast een reef in het grootzeil & genua, een beetje defensief zeilen is hier zeker een must. En op 5 minuten ging het van 5 kn naar 30kn wind uit oostelijke richting. Dit is normaal omdat de NE wind op de hoge rug van het eiland naar het oosten afbuigt. Dus bleef de motor aan om deze acceleratie zone zo snel mogelijk achter te laten. Regelmatig dook de boeg in de diepe golfdalen en dit duurde tot de meest noordelijke kaap. Dan begon de wind zachtjes af te nemen en meer NE te draaien. Deze acceleratie zone is zo een 5-6 mijl breed, een uurtje tegen de golven in beuken dus. Misschien is het mogelijk om uit deze zone te zeilen maar dan ga je een tijd puur noord, ik koos om een uurtje langer de motor bij te laten staan. Eens voorbij La Palma viel de wind terug naar de 12 - 15kn NE voorspelde wind en de golven kalfden een beetje af. Tenerife was net bezeild en met 6 a 7kn snelheid ging het vlot richting Tenerife. De afstand Tazacorte - Santa Cruz de Tenerife bedraagt ongeveer 125mijl dus te lang voor een dagtocht. Een nachtje doorzeilen daar kijk ik zeker niet tegen op, integendeel. Natuurlijk echt gaan slapen in de kajuit is hier rond de eilanden te gevaarlijk.
de boortorens worden klaargemaakt
Er kunnen altijd kleine vissersbootjes aan het werk zijn die geen AIS transponder aan boord hebben. Regelmatig uitkijken is de boodschap dus. Het was een mooie heldere nacht met heel veel sterren en dat maakt alles goed natuurlijk. 25u na mijn start in Tazacorte kwam ik toch nog goed uitgerust aan in een in de zon liggend Santa Cruz. Het is altijd weer leuk om op zoek te gaan naar mooie plekjes in onbekende steden.
In Las Palmas lagen er ook boortorens klaar in de haven. Onlangs las ik dat het Spaanse Repsol , na veel jaren onderhandelen, de toelating gekregen heeft om proefboringen uit te voeren rond de Canarische eilanden. Voor de zeilers komen er een aantal obstakels bij. Hopelijk gebeuren er hier geen calamiteiten zoals met de Deepwater Horizon in de Mexicaanse golf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten