donderdag 20 maart 2014

Lagos, mooie mensen

2 dagen geleden was het St Patricks day! dus ja dan weet je wat er gebeurt wanneer er een voldoende
diep nadenken maakt me mooier naar men zegt :-)
groot contingent Ieren en Britten rondlopen hier, feest dus. Een aantal terrassen waren gevuld met feestvierende groen getooide Guiness slurpende Ieren. Op 1 terras was er ambiance met verschillende muzikanten, meestal folkachtig, maar ook natuurlijk de obligate doedelzak. Hier heb ik toch ook even staan meegenieten, het klagende geluid van de doedelzak vertelt veel.
5 maanden ben ik hier nu ongeveer en die tijd is voorbij gevlogen. We hebben hier op de steiger en leuke mengeling nationaliteiten, klein Europa. Mijn rechtse buur is Engels en is ondanks zijn 74 jaar heel fit en altijd bezig aan zijn boot of op het terras van de South Bar. Maar in de avond zouden ze de naamgeving beter veranderen in Shout Bar - tja Engelsen zijn soms nogal uitbundig. Heel toffe mijnheer met leuke babbels.
Mijn linkse buren, een Duits koppel die ik onderweg naar hier al in Peniche en Cascais tegenkwam. We gingen samen met de andere buren naar een aantal optredens in Lagos, Fado - Jazz - Cubaanse avond ... Carsten organiseerde meestal. Gisteren maakte ik al snorkelend mijn schroef pokken- en mosselvrij en deed dat ook bij hun schroef. Toen ik afgedroogd was en weer zoutloos, stond de Thaise soep al opgeschept en kon ik zo aanschuiven. Leuk was het verhaal van de naamgeving van hun boot "Mar Y Sol" - Zee en Zon - in het Portugees of toch bijna. Ze hadden die naam in een Portugees restaurant in Hamburg samen met een Portugees op papier gezet, wat blijkt als ze in Portugal aankwamen ? dat de letter Y niet in het Portugees alfabet bestaat :-) originele naam dus en leuke anekdote.
bijna alle buren samen, wat een plaatje
Nog een beetje verder een Nederlandse boot waar ik onder andere brood leerde bakken wat nu feilloos lukt, wekelijks bak ik nu een broodje van eigen deeg :-) Naut en Jolande zijn al 13 jaar onderweg en hadden veel tips over het hoe en wat in de zeilwereld. Hun gezellig salon werd veelvuldig door onze groep gevuld, heel joviaal tof koppel.
Nog wat verder een prachtig Belgisch stel met hun mooie boot Sparkle! Bij Patrick en Annemie schijnt de zon altijd, geen zorgen daar. Van oud naar nieuw vierden we op hun Sparkle, het was ouderwets gezellig en was 4 uur voor we er erg in hadden. Regelmatig toverden ze een speciaal biertje uit de voorraadkisten die we met veel goesting degusteerden. Altijd stonden ze klaar om ergens te helpen of voor een leuke babbel.
Waarschijnlijk vind ik nooit meer een buurt met zo'n mooie mensen, rustig en altijd bereid om te helpen met raad en daad of gewoon eens lekker doorzakken op een zonnig terras.
Maar de lady laat mij voelen dat haar touwtjes zachtjes aan los moeten, ze is er klaar voor, ik bijna. De pc moet raad brengen voor de weersverwachting, 500 mijl oceaan wachten op mij. Spannend, kan bijna niet wachten ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten