dinsdag 4 februari 2014

Leren van de buren


Broodbaksessie door mevr Yolande
Ik vaar al sinds geruime tijd rond met wat potten broodbloem en gepast materiaal om brood te bakken. Op verschillende site lees je wel van meerdere bemanningen die zich aan de broodbakkunst wagen maar meestal met een sober resultaat. Aan de steiger ligt een Nederlands koppel die al een jaar of 11 onderweg zijn met hun boot, veel ervaring dus. Mijn “honger” om brood te leren bakken was nog altijd niet gestild, ik had wel veel beloftes gekregen van vrouwen die me de bakkunst gingen leren maar helaas. Tot hiertoe was er nog geen brood uit de oven gekomen, toch niet zelf gebakken. Dus ging ik maar te rade bij Yolande van de Nederlandse buurboot, en zij had een recept! Yolande organiseerde een broodbak doedag (workshop klinkt te duur) waar we met een 3 tal buurboten op uitgenodigd waren. Yolande had alles pico bello voorbereid en wij moesten aan de slag. Een simpel recept, met enkel wat stevig roerwerk ipv kneden rijzen kneden ….. Alle ingrediĆ«nten in een pot wat lauw water erbij, stevig roeren, in de bakvorm en 50 min laten rijzen onder een dekbed. Nadien 50 min bakken op 200°C. Zoals de Nederlanders zeggen : zo simpel als bonjour – nee dat zal wel een Belgische uitspraak zijn. Maar na 50 min bakken kwam er een mooi en vooral lekker brood uit Yolande's oven. We hebben dan uitgebreid het brood geproefd en doorgespoeld met Portugese wijn. De Duitse buur had lekker gebak gemaakt als dessert waar een lekkere Italiaanse koffie bij geserveerd werd. Kan het Europeser?? het kon alvast niet lekkerder.
het lekkere resultaat, oefening baart brood
Dus nu werd het tijd om het recept zelf uit te proberen. Het ontbrekende materiaal had ik hier in winkels na wat zoek werk gevonden. Het probleem is dat alles in het Portugees op de verpakkingen staat, gist wordt dan 'levedura de panadero'. Het vraagt een beetje ontcijferen maar het lukt best en tijd heb ik genoeg.

Alles voorbereid en geroerd volgens Yolande's recept, de oven in en kijk een mooi en vooral lekker resultaat. Ik ben hier wel blij mee want als je onderweg bent of langere tijd op anker ligt is goed brood vinden niet altijd makkelijk. Ook bij langere tochten, die er hopelijk aankomen, is het fijn om echt vers brood te hebben en niet van dat afbakspul. Ten andere vind je hier alleen wit afbakbrood en dat vind ik helemaal niet lekker, laat staan gezond.

1 opmerking: