zaterdag 5 april 2014

Madeira, Quinta Do Lorde

Eergisteren naar hier kunnen zeilen, ook een deeltje op de motor aangezien de wind in de namiddag weg viel. Het had de laatste dagen daar in Porto Santo nog goed gepoeierd, zodanig zelfs dat ik een hulp hekanker moest uitbrengen om de druk op de ponton wat weg te nemen.
Quinta Do Lorde
De pontons zijn toch aan een beetje onderhoud toe blijkbaar. Het zonnetje scheen en was het een mooi tochtje, weer geen vis te bekennen. Ik heb voor Quinta Do Lorde gekozen om verschillende redenen. Ik kreeg bij mijn vertrek in Lagos een kortingsbon van 20% voor de Marina's Porto Santo en Quinta Do Lorde. Al deze marina's zijn van dezelfde Portugese broeders, niet deze met de bruine pij maar van het soort met de dikke bankrekeningen. Voorts is Quinta veel rustiger dan de jachthaven van Funchal waar er bijna zeker geen boxen vrij zijn. Dan moet je in rijen dik naast elkaar gaan liggen ... en continu mensen die over je boot lopen. Iedere dag komen er een paar cruiseschepen toe die Funchal extra druk maken en de prijzen opdrijven natuurlijk. Nog een voordeel is dat Quinta Do Lorde in de oostelijke staart van Madeira ligt waar de toppen niet zo hoog zijn wat minder kans op bewolking geeft dus gemiddeld beter weer.
heel rustige goed uitgeruste marina
Een oud collega van mij heeft hier een redelijk lange periode doorgebracht en was zeer te spreken over deze marina en zijn staf. Een nadeeltje dan weer is dat de haven 30 km oostelijk van Funchal ligt, voor mensen die graag in de stad rondkuieren minder aantrekkelijk. Volgende week krijg ik terug bezoek en dan heb ik terug maar een wagentje gehuurd om het eiland te verkennen, en een paar mooie 'levada'wandelingen te doen. Verder is er een gratis pendelbusje om je naar Machico te brengen waar verschillende supermarktjes zijn om boodschappen te doen. Net voor het resort/marina stop een lijnbus die je desgewenst naar Funchal brengt, mogelijkheden genoeg dus.
Het is een fraaie marina met alles erop en eraan en vrij nieuw dus alles functioneert prima. Het personeel staat altijd klaar om te helpen en regelen werkelijk alles voor jou, geven tips over wandelingen ... top. Goedkoop is het resort niet naar mijn idee, ik zag dat een kamer met ontbijt voor 2 personen150€ per nacht is! toch flink aan de prijs denk ik.

Madeira voor de boeg
In Lagos betaalde mijn Engelse buur 25€ voor 1 nacht in een **** hotel met een stevig ontbijt inbegrepen.
Grappig eigenlijk is dat hier op het resort een kerkje gebouwd is, kan een kapel zijn ook ?? Ik ben geen architect en de godsdienstige nijverheid is mij ook niet zo bekent. Enfin je kan in deze resort je trouw organiseren en dan staat de kapel je ter beschikking !!! hmmm je weet maar nooit mocht ik onderweg nog een rijke tante aan de haak kunnen slaan ... zal wel niet natuurlijk ik krijg nog geen tonijn of bonito aan de haak :-)
De prijs van de marina valt mij echter goed mee, mede door de 20% korting natuurlijk. Ik betaal hier 750€ voor een 13m boot voor een maand. Water, elektro en wifi zijn allemaal inbegrepen. Winterprijzen zijn hier niet, je betaalt het ganse jaar hetzelfde tarief. In Frankrijk zijn de jachthavens duidelijk duurder, het zijn zowat de prijzen die je in de Belgische jachthavens betaalt dus ..... Ik ga hier toch een tijdje blijven rondhangen, hier is meer dan voldoende te doen. Volgende week begint paasverlof en dan worden toch wat ladingen toeristen meer verwacht, waarvan ik er eentje met heel veel plezier onderdak zal bieden, maar aangezien het een boot is zal het dus onderdek zijn zeker :-)  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten