vrijdag 18 april 2014

Madeira plastieken boten en softe schippers met apps

OsmAnd-kaart met hoogtelijnen en wandelpaden
Ik heb met veel respect boeken gelezen van ijzeren mannen met houten boten. De Moitessiers van deze zeilwereld maar ook onze eigen Jean Heylbroeck die met heel beperkte middelen de wereld ronde in 5 jaar en hier een prachtig boek over schreef "De wereld is rond". Dit is een echte aanrader, nautische wetenschappen van hoog niveau geschreven in een taal die ieder begrijpt. Maar ik koos voor een polyesteren boot wat weinig onderhoud vergt en maak met graagte gebruik van moderne hulpmiddelen.
haven Machico, landingsbaan vliegveld
1 van die hulpmiddelen is een 7 inch tablet, die ik altijd bij mij heb omdat het ontelbare functies heeft. En wel degelijk heel bruikbare functies. Ik gebruik de tablet zowel op zee als aan land. Aangezien er een GPS inzit is het een 2de volwaardig navigatiesysteem met navionicskaarten. Maar vandaag gebruikte ik het voor navigatie op land. Zo heb ik er een toepassing opstaan "OsmAnd" die ik veelvuldig gebruik. Osmand maakt gebruik van 'OpenStreetMap' kaarten. Dit zijn opensource kaarten die gratis te downloaden zijn. De kaarten zijn heel nauwkeurig en worden door veel vrijwilligers met regelmaat bijgewerkt. Ook alle wandelpaden zijn in deze kaarten opgenomen, zo ook alle levada's hier op Madeira.
geitenpaadjes
Vandaag deed ik echter een wandeling van Machico over Pico Do Facho naar Canical, en die wandeling staat in geen enkel boekje opgenomen maar staat mooi uitgetekend op OsmAnd. Het was een heel lastige, vertrekken van zeeniveau naar de top van Pico Do Facho (320m). De klim was bij momenten heel steil, op de top krijg je een prachtig uitzicht over de zuidoostpunt van het eiland, de oceaan en hoe de vliegtuigen landen op de toch speciaal aangelegde landingsbaan van Madeira. Eens voorbij de top liepen smalle geitenpaadjes, waar deze ouwe bok gretig gebruik van maakte, doorheen het met bloemen gedecoreerde groene decor. Volgende keer doe ik wel een lange broek aan want regelmatig ging het pad door een bloemenvegetatie waar de bijtjes geweldig hun schik hadden. Vorige week echter had ik een
stenentijdperk is hier nog niet voorbij
prikkelende ontmoeting met zo een mooi gestreept zoemertje, waarvan ik de nog voelbare pukkel met trots draag. 2 keer had ik het smalle pad verlaten, een snelle blik op de tablet toonde mij feilloos aan waar het echte pad zich verborg. Dit zijn de wandelingen waar ik van hou, weinig betreden paden met tijd om alles goed in je op te nemen. 2 koppels patrijzen en een koppel fazanten vlogen verschrikt op, bijna van onder mijn voeten. Wel is het zo dat deze paden op de soms wel smalle steile stukken geen balustrades hebben, opletten dus! Maar dat maakt het juist mooi en interessant. Vorige week had ik minder nood aan OsmAnd maar dan had ik mijn privé tomtom-girl bij die feilloos de goeie richting vond. Ben echter tevreden als ik alleen op stap ben mijn tablet, die ook nog mijn fototoestel is.
Alles in 1, klein compact handig (en dan bedoel ik de tablet niet de tomtom-girl :-)  ). Ik zweer de moderne technieken zeker niet af.

vanop Pico Do Facho, landing Madeira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten