Zachtjes aan begint de streek hier toch wel uit zijn winterslaap te kruipen. De temperaturen zijn ondertussen aan het stijgen wat meer toeristen aantrekt natuurlijk. Van december tot eind februari valt de toeristische industrie wat stil. Nu gaan de verkoopstalletjes die allerhande tochtjes aanprijzen en nog liever verkopen zachtjes aan weer open. De spinnen worden verjaagd en toeristen/reizigers worden terug als prooi belaagd. De bootjes voor de bezoeken aan de indrukwekkende kliffen en zeegrotten zijn ook van hun winterkleden ontdaan. Dus hoogtijd dat wij aan boord ook terug wat actiever alles nalopen en daar waar nodig voorraden bijvullen.
Ook de veiligheidsinfrastructuur aan boord van de Begerto is in de loop van de winter opgewaardeerd.
1 Onderhoudsbeurt reddingsvlot:
Het was alweer 3 jaar geleden dat het Seago reddingsvlot nagekeken was. Nu kan je op veel besparen echter op zulk belangrijk veiligheidsmateriaal kan je dat beter niet doen. Dit moet tiptop in orde zijn want dat gebruik je slecht 1 maal, hopelijk. Heb ooit een annonce in een blad gelezen over een 2de hands parachute die voor een spotprijs aangeboden werd " slechts 1 maal gebruikt - nooit open geweest"?! Ik weet niet of dit een grap was maar zo een advertentie kan je waarschijnlijk niet plaatsen voor een 2de hands reddingsvlot :-)
En het de prijs viel nog heel goed mee ook. De laatste onderhoudsbeurt in Antwerpen koste 3 jaar geleden 600€ hier betaalde ik 320€, er was een bijgeleverde lijst met alles wat vervangen was, je kon zelfs -indien gewenst- het opgeblazen vlot zelf gaan inspecteren en eventueel extra materiaal/eten in het vlot aanbrengen.
2 AIS transponder:
EasyAIS TRX IS |
Tot hiertoe had ik slecht een AIS ontvanger aan boord maar ik zond mijn bootgegevens niet via VHF uit. In onze streken kan dat problemen opleveren want dan is Big Brother waching you!, ieder kan je naam zien. Je kan zelfs op iedere pc schepen traceren waar ook ter wereld. Maar hier op de open Oceaan is het een zeer groot pluspunt omdat de scheepvaart je duidelijk op hun plotterschermen ziet. Zeker wanneer je regelmatig alleen vaart en grotere afstanden gaat overbruggen. Een mens moet toch een keer wat slapen, je kan niet 24u op 24u op wacht staan.
Gevaarlijk denkt u ja klopt maar door de Kennedytunnel rijden is voor mij nog veel gevaarlijker en deze uitrusting verbeterd de
veiligheid zeer duidelijk. Hierbij is ook nog een externe alarmmodule die een geluid genereert wanneer een schip, die ook AIS uitzend, binnen een bepaalde afstand van je boot komt. Ik krijg een alarm via de plotter en ook via deze alarmmodule ook weer dubbele veiligheid.
alarmmodule |
Tevens is er een schakelaartje waar op eenvoudige wijze de zendfunctie uitgeschakeld kan worden.
Nog een groot voordeel is dat de naam van je boot mee uitgezonden wordt, dit maakt het gemakkelijk wanneer andere boten met jou in contact willen komen. Dit geldt ook voor jezelf natuurlijk, je kan nominatief de boten oproepen wat maakt dat de opgeroepen boten altijd antwoorden.
3 Spot II
Nog een heel interessante aankoop is een track/trace + noodoproepsysteem via satelliet. Dit klein handig apparaatje, dat je niet alleen op zee kan gebruiken maar ook op land bv, laat je toe om verschillende boodschappen via satelliet te versturen. Tevens is er een track/trace systeem aan verbonden waar eventuele volgers jouw vorderingen op zee kunnen bekijken op Google Maps. Je kan een 3 tal voorgeprogrammeerde boodschappen naar gsm - e mail ... versturen van vertrouwenspersonen. Meest gebruikte is dan "alles ok aan boord" + jouw positie. En wanneer het echt misgaat is er een ultieme alarmknop die een reddingsoperatie in gang zet. Deze boodschappen worden door GEOS ontvangen en deze organisatie zet alles voor een reddingsoperatie in beweging. En dat dit functioneert weet ik zeker van een goede vriend die er helaas maar met groot succes gebruik van gemaakt heeft. Er is een houder bij waar je de Spot makkelijk aan je kledij of arm kan bevestigen, zeer interessant voor solozeilers. Op dit toestel zie je ook wanneer de berichten 100% zeker verzonden zijn. Wat ben je met een prachtige stuk elektronica als je niet weet of het wel zend ???
Deze week krijg ik bezoek en dan kan ik al eens beginnen voelen hoe strak de meertouwen nog vastzitten, of anders gezegd zachtjes aan uitkijken om terug los te gooien. Alleen moeten de depressietreinen op de oceaan een beetje stilvallen, die mogen van mij nu rustig hun zomerslaap beginnen.
Hier ben ik ook ontwaakt uit mijn winterslaap. Volgende week plaatsen we de houtskelet van ons nieuw huis, ook te volgen op eric-viviane-huisjeweltevree blogspot. Vaar met God, zoals de West vlamingen dat zeggen.
BeantwoordenVerwijderenGroeten Eric.