|
watt&sea hydrogenerator, na 1 week papierwerk aan boord |
Sinds 1/11 ben ik officieel met pensioen. De 2 voorgaande jaren stond ik nog op de onkostennota van mijn werkgever :-). Dus in de loop van augustus had ik via de website FOD (federale overheidsdiensten) mijn officiële pensioneringsaanvraag ingediend. Mooie website met tal van mogelijkheden, alles digitaal. Of toch bijna :-) alle papieren had ik via de website kunnen invullen alleen 1 papiertje bleek onmogelijk. Ik moest een document gaan halen op het ministerie van tewerkstelling (RVA) dat ik daar geen inkomsten genoot, werkeloosheid, tijdskrediet ..... en dat papier moest ik op het ministerie van pensioenen afgeven?! Alles digitaal in België alleen deze 2 ministeries corresponderen niet met elkaar blijkbaar. Maar ook voor mijn privé pensioenfonds moest ik aantonen dat ik op moment van pensionering nog levend was. En daarvoor moest ik mij in levende lijve aanbieden op het gemeentehuis voor een 'levensbewijs'. Dus ja zat er niet meer op dan een reisje te plannen naar ons vaderland om de administraties van dienste te zijn. In Antwerpen had ik al snel de documenten bij de RVA ingevuld gekregen ! Direct ingescand en opgestuurd naar de bewuste dienst 'pensioenen'. De volgende dag bood ik mij in levende lijve aan voor een levensdocument. Ik had mij al voorbereid op 'onderbroek en kousen aanhouden'. Mijn verwondering was echter groot toen de beambte mij ernstig aankeek en direct concludeerde dat ik levend en wel was. Geen bloeddruk, geen hartritme- of welke controle dan ook. De printer drukte in alle stilte mijn attest van 'leven'. Mijn bewondering voor de ambtenarij is mateloos gestegen na zoveel kunde, bijna genezing door hand oplegging. Maar mijn papieren had ik. En voila na een aantal dagen kreeg ik van beide instanties bijna schouderklopjes voor mijn voorbeeldige inzetten om de gaten in mijn dossier dicht te printen. Eind van de maand kijken of er nog iets op de rekening verschijnt, hopelijk moet ik niet wachten op de kerstman :-(
Van blitzbezoek had ik gebruik gemaakt om een hydrogenerator te bestellen, elektriciteit maken al zeilend. Het is een prachtig nieuw ontworpen generator die tot hiertoe door de professionele wedstrijdboten gebruikt wordt, recentelijk kwam er ook een cruise versie uit. Het is niet goedkoop maar het functioneert prachtig! Watt&Sea noemt het spul. Tegen dat ik in België was waren de pakketten al uit Nederland en Frankrijk aangekomen. Alles mooi in 1 doos gepropt en het woog minder dan 20kg, kon mee als gewone bagage dus. In Sal aangekomen kreeg ik mijn doos al snel te pakken, dat ging goed. Echter 50m verder stond de douane, halt .... aja. Mijnheer - maar dan in het Portugees - deze doos kan niet via bagage mee moet via douane passeren. Ik had nog een tussenvlucht naar Sao Vicente, maar zonder mijn doos dus. Eens ik in Mindelo was kon ik een nieuwe administratieve molen opstarten. Gelukkig als de nood het hoogst is kom je een Vlaming tegen. Die man hoorde mij met mijn 3 woorden Portugees een technische uitleg geven aan de douane beambte die het Portugees perfect machtig was maar geen andere talen. Gelukkig woont die Vlaming hier al een jaar of 7 en baat een aantal zaakjes uit, en kent de klappen van de Kaapse zweep. Dus die nam mij op sleeptouw naar de douane verantwoordelijke op Sao Vicente. Na wat uitleg en telefoneerwerk kon ik mijn doos maandag verwachten op Sao Vicente, nee dus het werd manana .... manana ..... manana. Terloops vroeg hij wat dit koste, en toen ik zei dat dit toch wel een belangrijk bedrag was nam hij mij apart. Factuur niet afgeven nu! Daar ga je extra op getaxeerd worden ??!! Improviseer een factuur met een 'aangepast bedrag', als ze hier een papier hebben dan is iedereen tevreden. Dus dat deed ik maar hopend niet in de knast te vliegen. Maar inderdaad na tig van papieren ingevuld te hebben kreeg ik eindelijk mijn pakket na 1 week van de douane vrij. Toen ik het pakket op de luchthaven ging afhalen reed er een agent van de Fiscale Politie met mij in de taxi mee tot aan de marina?? Hij moest controleren of het pakket werkelijk aan boord van een zeilboot gebracht werd :-) mooi persoonlijk bewaking ik verdien dat!! Op onderdelen bestemd voor een zeilboot die de Kaap Verden terug verlaten is er een lagere taksaanslag. Voila mijn 2de administratieve malle molenweek met succes afgerond met dank aan een goed willende Vlaming.
|
als je motor het laat afweten dan span je een Franse 2 pk in :-) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten