vrijdag 25 maart 2016

Cuba, Cayo Largo

Cayo Largo is volledig rond toerisme opgebouwd. Er wonen op aparte eilanden 2000 Cubanen die allen in de resorts werken. Een 5 tal resorts zijn gebouwd langs het kilometers lange witte koraalstrand. Bussen voeren de toeristen aan in de marina waar allerhande watersport activiteiten kunnen beoefend worden. Toch zijn er nog voldoende plaatsen waar de natuur prachtig is, vooral de onderwater wereld. Ook zijn er op een eilandje met een 3m hoge koraalwand tal van leguanen. Als je er aankomt steken de leguanen nieuwsgierig hun hoofd uit de gegraven nesten. Regelmatig krijgen ze lekkers van bezoekende boten.
Op de ankerplaats trof ik niet alleen de bemanning van de Rafiki maar ook de Franse bemanning van 'Le Rebelle' die ik vorig jaar in Colombia ontmoete. Het zijn 2 verwoede speervissers. Regelmatig vond ik dan ook een vers geschoten visje in de kuip. De rookoven van de Rafiki draaide in overuren om de visfilets te roken. Er werd ook een degustatie georganiseerd van een conch schotel. Eigenlijk zijn deze hier beschermd. Je vind ze ook niet op de menukaarten van de restaurants. Ook de langoest staat op de verbodenlijst, maar ja dat Spaans is soms zo moeilijk te begrijpen :-) Het water is wel al merkelijk frisser dan in de San Blas. Als je langere tijd gaat snorkelen he je een shorty nodig, ik dan toch. Nergens zag ik meer conch en langoesten dan hier. Fidel zorgt voor zijn natuur en de revolutionair eet geen langoest, gelukkig ben ik nooit echt revolutionair geweest .... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten