|
een laagje of 2 anti-fouling en ze is weer tip-top |
In Las Palmas had ik gezien, al duikend onder de boot, dat ik al met een volledig biotoop op stap was. Dat is best gezellig maar het remt de snelheid een beetje maar als ik te lang zou wachten zou het de nieuw aangebracht onderlagen kunnen beschadigen. Dus hier en daar rondgekeken en zoveel plaatsen waar er voldoende staanplaats is zijn er niet blijkbaar. In Tazacorte kon men wat plaats vrijmaken en na een weekje surplacen werd ik met de 'varadero' van de jachthaven uit het zilte nat gehesen. En inderdaad was het meer dan nodig. De hogedrukspuit kon het grootste gedeelte van mijn rif verwijderen maar ik moest toch nog met een steekmes de dikste zeepokken en kokerwormen op chirurgische wijze verwijderen, dit om de natuurvrienden onder ons gerust te stellen :-)
Aan de staanplaats is een kleine nautische winkel waar ik de nodig anti-fouling kon bestellen zonder zelf het eiland bij middel van bus of huurauto te moeten rondcrossen. Er wordt hier nog niet zo milieu vriendelijk gewerkt als bij ons, de afsluitplaats is daar waar de boot staat en niet een betonplaat rondom van aflooproosters voorzien met de nodige bezinkputten om de oude anti-fouling op te vangen.
|
op de werf met mooi uitzicht op de haven en oceaan |
Nee het vliegt hier nog allemaal lustig in het rond. Ik keek ook met verbazing toen een van de gasten van de werf zo maar de schroef kwam proper maken zonder dat ik iets gevraagd had, hij overgoot de schroef met een zuur die ik meters ver kon ruiken, het liep zo de vloer op ??? Ik moet wel zeggen dat de schroef blonk als nieuw. De romp was terug mooi strak en klaar om 2 lagen anti-fouling op te zetten. 2 dagen en 2 lagen nadien blonk de onderkant weer als nooit tevoren, de romp zelf zou nog wel een extra wasbeurt kunnen gebruiken. De prijzen om uit het water gehaald te worden vielen best mee: 300€ om uit & in het water, 110€ voor huur staanplaats & bok, 60€ voor de schoonmaakactie met hogedrukspuit. Hopelijk is de lady terug goed voor een jaartje of 2 door te brengen in het water. De schroef zelf heb ik niet in de anti-fouling gezet. Hier raden ze dit af dus luisterde ik maar naar de plaatselijk specialisten en het water hier is zeker warm genoeg om eens regelmatig de schroef proper te maken en indien nodig ook de romp. De hoge water temperatuur en het zuivere water maken dat het onderwaterschip snel aangroeit.
Je mag aan boord blijven hier terwijl de boot op de wal staat en je mag zelf werken aan de boot, bij ons is dat evident maar in Spanje is dit niet. Op veel plaatsen moet je de onderhoudswerken, zoals schilderen, door een bedrijf laten uitvoeren. Zeker een goed plaats om wat onderhoudswerken uit te voeren en de kleine werf hier aan verbonden kan zeker wat technische assistentie verlenen. De mensen van Nautica (winkel & werf) zijn van goede wil en zeker niet duur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten